ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 2006

Παναγιώτης Αγαπητός: «Ο χάλκινος οφθαλμός», Άγρα 2006

Βιογραφικό

(Δες το βιογραφικό στο βιβλίο «Μέδουσα από σμάλτο»)

Περίληψη βιβλίου

Ο Λέων ετοιμαζόταν να απομακρυνθεί από το περβάζι, όταν είδε μια αναμαλλιασμένη και μισόγυμνη μορφή να ξετρυπώνει από κάτι ερείπια και να κινείται προς το θαλάσσιο τείχος στο ύψος του μικρού λιμανιού. Ο κουρελιάρης άντρας περπατούσε κλεφτά μέσα στο χιόνι σέρνοντας πίσω του, δεμένο από ένα σκοινί, το κουφάρι ενός μαύρου σκύλου …»

Στα χρόνια του βασιλέα Θεόφιλου (829-842) η έριδα της Εικονομαχίας συνεχίζει να διχάζει τη βυζαντινή κοινωνία. Οι συνεχείς επιδρομές των Αράβων στη Μικρά Ασία έχουν αποσταθεροποιήσει το κράτος. Στα Βαλκάνια επικρατεί μια εύθραυστη ηρεμία για όσο καιρό διαρκεί η συνθήκη ειρήνης με τον ηγεμόνα των Βουλγάρων.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, Ιανουάριος του 833: Με εντολή του βασιλέα, ο πρωτοσπαθάριος Λέων συνοδεύει στη Θεσσαλονίκη τον στρατηγό που πρόκειται να αναλάβει διοικητής της ευρύτερης περιφέρειας, αλλά ο πραγματικός σκοπός της επίσκεψής του είναι να ενημερωθεί από κοντά για τις δραστηριότητες του εικονόφιλου αρχιεπισκόπου της πόλης. Άθελά του ο Λέων γίνεται μάρτυρας μιας δυσάρεστης σκηνής ανάμεσα στον προσωρινό τοποτηρητή της πόλης και τη σύζυγό του. Το επόμενο πρωί ο τοποτηρητής βρίσκεται δολοφονημένος και ο Λέων αναλαμβάνει τη διαλεύκανση μιας φαινομενικά απλής υπόθεσης. Χωρίς να το γνωρίζει, θα συναντήσει στο πρόσωπο της μοναχής και ποιήτριας Κασσίας μια ευφυέστατη, ίσως και επικίνδυνη, αντίπαλο. Και τότε θα ανακαλυφθεί το δεύτερο πτώμα.

Μετά την πρώτη του περιπέτεια στα βάθη της Μικράς Ασίας, ο πρωτοσπαθάριος Λέων πίστευε ότι θα συνέχιζε την ήσυχη ζωή του στη βασιλεύουσα. Όμως η ξαφνική αποστολή στη Θεσσαλονίκη θα τον αναγκάσει να αναθεωρήσει τις απόψεις του για τη δικαιοσύνη και θα τον φέρει αντιμέτωπο με μια οδυνηρή ερωτική ιστορία από το μακρινό παρελθόν του.

Μαρία Γαβαλά: «Τα κορίτσια της πλατείας», νουάρ, Πόλις 2006

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στο Κορωπί Αττικής το 1947. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας.
Μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Σύγχρονος Κινηματογράφος» (1980-84) δημοσίευσε πολλά κείμενα για τον κινηματογράφο. Κινηματογραφικά κείμενά της υπάρχουν επίσης δημοσιευμένα σε διάφορα περιοδικά κι εφημερίδες.

Έγραψε σενάρια, γύρισε ταινίες μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση και σκηνοθέτησε τις μεγάλου μήκους ταινίες: «Περί Έρωτος» (1981). – Τιμήθηκε με βραβείο στο «Φεστιβάλ Γυναικείου Κινηματογράφου» της Φλωρεντίας, το 1983, «Άρωμα βιολέτας» (1985) και «Το μαγικό γυαλί» (1989) – Τιμήθηκε με Κρατικό Βραβείο Κινηματογράφου, την ίδια χρονιά.

Δόκιμη πεζογράφος, μετά το 1994, έχει στο ενεργητικό της έξι μυθιστορήματα («Η υπηρέτρια των αγγέλων», 1994, «Η κυρία του σπιτιού», 1996, «Παραθαλάσσιο θέρετρο το χειμώνα», 1999, «Στη δροσιά των κήπων μου», 2001, «Ακραία καιρικά φαινόμενα», 2003, «Τα κορίτσια της πλατείας», 2006).

Περίληψη βιβλίου

Ένας ιδιότυπος και πανούργος αστυνόμος, προκειμένου να πατάξει το κακό, χρησιμοποιεί διάφορα αθέμιτα ή περίεργα μέσα.

Μια αιθεροβάμων υπάλληλος του δημοσίου παρατά τη δουλειά της και περιφέρεται στην Αθήνα, σκιτσάροντας τα παράδοξα των δρόμων.

Ένας ηχολήπτης, που έχει μανία με τους αινιγματικούς ήχους, προσπαθεί να ξετρυπώσει την πηγή εκπομπής μιας μυστήριας γυναικείας κραυγής.

Μια πλανόδια χορεύτρια από τη νήσο Μαρτινίκα επιβιώνει στην πρωτεύουσα, ξαφρίζοντας πορτοφόλια αλλά και λύνοντας αστυνομικούς γρίφους.

Ένας παρανοϊκός εγκληματίας το σκάει από τις φυλακές Κορυδαλλού και κρύβεται σ’ ένα ερείπιο νεοκλασικό, βυσσοδομώντας εναντίον πάντων.

Πέντε ήρωες που προσπαθούν να παίξουν επιτυχώς τους καθημερινούς ρόλους τους. Όσοι δεν τα καταφέρνουν, αναγκάζονται να αλλάξουν ταυτότητες. Ποιος μπορεί όμως να πει με σιγουριά και σαφήνεια τι σημαίνει αυτή η αλλαγή;

Γιώργος Γλυκοφρύδης: «Ο επιβάτης», Νεφέλη 2006

Βιογραφικό

Ο Γιώργος Γλυκοφρύδης γεννήθηκε το 1964 στην Αθήνα. Φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ρώμης. Εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη σε ταινίες μεγάλου μήκους και σε τηλεοπτικές σειρές, ενώ τα τελευταία χρόνια ασχολείται επαγγελματικά με την πληροφορική. «Ο επιβάτης» είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.

Περίληψη βιβλίου

1965, Λίμνη Βάνζεε. Μια οικογένεια διαλύεται προσπαθώντας να αποδράσει από το Ανατολικό στο Δυτικό Βερολίνο· ένα μέλος της, η μικρή Στέλλα Έντελσταϊν, εγκλωβίζεται στο Ανατολικό Βερολίνο.
1986, Δυτικό Βερολίνο. Μια παρέα νέων, ο Πήτερ Έντελσταϊν, ο Τίμοθυ Στόουν κι ο Νίκος Ανεμογιάννης, σχεδιάζουν τη φυγάδευση της Στέλλας Έντελσταϊν από το Ανατολικό Βερολίνο. Η απόπειρα στέφεται με επιτυχία, αλλά η οικογένεια διαλύεται και πάλι, και μάλιστα βίαια, καθώς τίποτε δεν είναι όπως εκ πρώτης όψεως φαίνεται.

Σύρος, 2002. Κάποιος επιστρέφει. Η τραγωδία επαναλαμβάνεται. Η νέα απελπισμένη απόπειρα επανένωσης της οικογένειας θα πνιγεί στο αίμα.

Παράλληλα ένας μεγάλος έρωτας γεννιέται. Ο Νίκος σαν τους ήρωες του αρχαίου ελληνικού μυθιστορήματος θα αναζητήσει τη Στέλλα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Ευρώπης, μιας Ευρώπης που αλλάζει διαρκώς, και η αγάπη τους, πιο δυνατή από το Τείχος του Βερολίνου, πιο δυνατή από τ’ αλλεπάλληλα επεισόδια της βίας, υπερβαίνοντας όλα τα εμπόδια, θα θριαμβεύσει.

Μιμή Θεοχάρη: «Θαμμένοι στον Γρανίτη», Το Ποντίκι 2006

Bιογραφικό

(Δες το βιογραφικό στο βιβλίο «Ήρεμα νερά»)

Περίληψη βιβλίου

Σε ένα μικρό χωριό της ελληνοβουλγαρικής μεθορίου ξεθάβεται τυχαία ένας ανθρώπινος σκελετός. Σύμφωνα με τον ιατροδικαστή, ανήκει σε γυναίκα μέσης ηλικίας και η αιτία θανάτου είναι «ασφυξία από στραγγαλισμό». Για την αστυνομία η ταυτότητα της νεκρής είναι μυστήριο. Τα ευρήματα προσδιορίζουν τον θάνατο στα είκοσι χρόνια πριν. Από τη δεκαετία του ’80 όμως μέχρι σήμερα, μόνο δύο εξαφανίσεις -κι αυτές αντρών- έχουν δηλωθεί. Η προανάκριση και οι έρευνες των συγγενών ενός από τους εξαφανισμένους θα οδηγήσουν στο μακρινό παρελθόν του τόπου. Μαζί με τον σκελετό, αρχίζουν έτσι να ξεθάβονται παράξενες ιστορίες και μυστικά από τα χρόνια του Μεσοπολέμου, όταν αυτό το μικρό χωριό ήταν κοσμοπολίτικο παραθεριστικό θέρετρο…

Βαγγέλης Κάλιοσης: «Και τώρα τι θα γίνουμε χωρίς τρομοκράτες…», Καστανιώτης 2006

Βιογραφικό

Ο Βαγγέλης Κάλιοσης γεννήθηκε στη Γερμανία το Μάρτιο του 1968. Μεγάλωσε στην Πρέβεζα και σπούδασε Ιστορία στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Εργάζεται ως φιλόλογος στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έχει εκδώσει μια ποιητική συλλογή (Aκροβασίες, Eκδόσεις Έψιλον, 1991) και μια συλλογή διηγημάτων (Όμηρος εταίρας, Εκδόσεις Καστανιώτη, 1997). Επίσης, έχει συγγράψει σχολικά βοηθήματα για τα μαθήματα της Φιλοσοφίας και της Iστορίας.

Περίληψη βιβλίου

Ένας παλαίμαχος επαναστάτης. Ένας ανυποψίαστος μικροαστός. Ένας μυστηριώδης νέος. Ο Λευτέρης. Ο Σταύρος. Ο Άλκης. Τρεις άντρες. Τρεις ηλικίες. Τρεις εποχές. Συστήνονται στην τράπεζα. Γνωρίζονται στη ληστεία. Η ιστορική συγκυρία τους ευνοεί. Η κοινή τους μοίρα τους προκαλεί. Η διασάλευση τούς γοητεύει. Αντιήρωες της καθημερινότητας; «Άνθρωποι της διπλανής μας πόρτας»; Τραγικά θύματα των κοινωνικών αντιφάσεων ή αδίστακτοι τρομοκράτες; Αινίγματα και προβληματισμοί, ερωτήματα και γρίφοι που εκπορεύονται από τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και δεν επαιτούν μιαν απλή απάντηση, γιατί η αξία τους έγκειται στην ίδια τους την ύπαρξη.

Θοδωρής Καλλιφατίδης: «Στο βλέμμα της», νουάρ, Γαβριηλίδης 2006

Βιογραφικό

Ο Θοδωρής Καλλιφατίδης γεννήθηκε στους Μολάους Λακωνίας το 1938. Γιος δασκάλου από τον Πόντο, ήρθε στην Αθήνα το 1946 και αποφοίτησε από το πέμπτο γυμνάσιο αρρένων. Σπούδασε στη σχολή του Καρόλου Κουν και μετά τη στρατιωτική του θητεία εγκαταστάθηκε στη Σουηδία.
Σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης και δίδαξε αργότερα στην ίδια σχολή. Επί τέσσερα χρόνια διηύθυνε το λογοτεχνικό περιοδικό Μπόνιερς Λιττερέρα Μαγκαζίν.
Από το 1976 ζει αποκλειστικά από το γράψιμο. Έχει εκδώσει μυθιστορήματα, ποιητικές συλλογές, ταξιδιωτικά δοκίμια, θεατρικά έργα· έχει γράψει σενάρια για τον κινηματογράφο και έχει σκηνοθετήσει μια ταινία.

Έχει τιμηθεί με σημαντικά διεθνή βραβεία για πολλά έργα του. Τα περισσότερα μυθιστορήματά του κυκλοφορούν σε δεκατρείς γλώσσες.

Περίληψη βιβλίου

«Με έκπληξη είδε μια γυναίκα που της έμοιαζε. Θα μπορούσαν να είναι δίδυμες. Σήκωσε το πιστόλι ξέροντας ότι δε θα ήταν εύκολο να το χρησιμοποιήσει, θα ήταν σαν να πυροβολούσε τον εαυτό της».

Η Κριστίνα Βέντελ, η γοητευτική τριανταπεντάχρονη αστυνομικός, βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα προσπαθώντας να ανακαλύψει αυτούς που την εκβιάζουν, να αποδείξει την αθωότητά της σε μια δολοφονία και να προλάβει έναν νέο φόνο. Ταυτόχρονα, μετά από πολύ καιρό, ερωτεύεται με πάθος…

Ο Θοδωρής Καλλιφατίδης, με αφορμή τις αναζητήσεις της Κριστίνας, περιγράφει τις σχέσεις των σύγχρονων ανθρώπων με φόντο μια κοινωνία που συνεχώς αλλάζει και οδηγεί τα μέλη της στη μοναξιά.

Θάνος Κονδύλης: «Ο πέμπτος ιππότης», ιστορικό αστυνομικό, Ψυχογιός 2006

Βιογραφικό

(Δες το βιογραφικό στο βιβλίο «Έρωτας δολοφόνος»)

Περίληψη βιβλίου

Καρύταινα, Πελοπόννησος, 1450. Ο αναγνώστης θα περιπλανηθεί σε τόπους άγνωστους αλλά συνάμα οικείους και θα γίνει συμμέτοχος σε μία ιστορία γεμάτη μυστήριο και εκπλήξεις, ανακαλύπτοντας αυτό που για αιώνες κρατιόταν ως επτασφράγιστο μυστικό πίσω από τους πέτρινους τείχους και τις κλειστές πόρτες μιας μονής: το μεγαλύτερο μυστήριο του Χριστιανισμού! Ένα συναρπαστικό αστυνομικό-ιστορικό μυθιστόρημα από έναν συγγραφέα που πλέκει αριστοτεχνικά το ιστορικό-ερευνητικό του υπόβαθρο με το ταλέντο της δημιουργικής γραφής και τη συναρπαστική πλοκή.

Γιώργος Λακόπουλος: «Έγκλημα στο Da Capo», Καστανιώτης 2006

Βιογραφικό

Ο δημοσιογράφος Γιώργος Λακόπουλος γεννήθηκε το 1956 στα Θεοδώριανα Άρτας και από το 1979 ζει στην Αθήνα. Ως το 2006 ήταν πολιτικός συντάκτης στην εφημερίδα «Το Βήμα», – όπου εργάστηκε από 1984 – και μέχρι το 2009 αναπληρωτής διευθυντής και στη συνέχεια αρθρογράφος και σύμβουλος έκδοσης στον ανανεωμένο «Ελεύθερο Τύπο».  Επίσης εργάσθηκε στις εφημερίδες «Τα Νέα», «Ελεύθερη Γνώμη», «Εξόρμηση», στα περιοδικά «Ένα» και «Ταχυδρόμος» , στην ΕΡΤ, στο Mega Chanel και στο ραδιοφωνικό σταθμό Flash. Κατά περιόδους ήταν σύμβουλος Τύπου στα υπουργεία Πολιτισμού, Παιδείας και Εξωτερικών καθώς και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ.

Το 1999 κυκλοφόρησε το πολιτικό αφήγημα «Το μυθιστόρημα του ΠαΣοΚ» -μεγάλο μέρος του οποίου είχε δημοσιευθεί προηγουμένως σε συνέχειες στο «Βήμα». Το 2003 έγραψε το πολιτικό θρίλερ «Ποιος σκότωσε τον Πρωθυπουργό» και το 2006 κυκλοφόρησε το πολιτικό μυθιστόρημα «Έγκλημα στο Da Capo». Το 2008 κυκλοφόρησε το βιβλίο «Του μιλάνε τα κύματα – Ο Ανδρέας Παπανδρέου πριν μπει στην πολιτική». Το 2009 τιμήθηκε από το Ίδρυμα Μπότση με το «Βραβείο Πολιτικής Αρθογραφίας: Χρήστος Πασαλάρης», που θέσπισε η Βουλή των Ελλήνων…

Είναι παντρεμένος με την Ολυμπία Παπαγιαννακοπούλου και έχουν δυο κόρες, τη Νιόβη και τη Βίκυ.

Περίληψη βιβλίου

Όταν το πτώμα του υπουργού Εθνικής Οικονομίας βρέθηκε στο πατάρι του Da Capo, η πολιτική σκηνή συγκλονίστηκε. Ποιος είχε συμφέρον να βγάλει από τη μέση τον άνθρωπο που ερευνούσε το παλαιό σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου; Νυν και πρώην υπουργοί, βουλευτές και κομματικά στελέχη, επιχειρηματίες και δημοσιογράφοι, παράγοντες του δημόσιου βίου και του παρασκηνίου, κυβέρνηση και αντιπολίτευση αναστατώνονται. Όλοι βρίσκονται μπλεγμένοι σ’ ένα κουβάρι με απρόοπτα συμβάντα και αλλεπάλληλους αιφνιδιασμούς, σ’ ένα μίτο που ξετυλίγεται με καταιγιστικό ρυθμό κόβοντας την ανάσα του αναγνώστη. Οι υποψίες εναλλάσσονται. Ο ένας προσπαθεί να ενοχοποιήσει τον άλλο. Αποκαλύπτονται υπόγειες δραστηριότητες, συγκρούσεις, σκοτεινοί συμβιβασμοί, μίζες και διαπλοκές σε ολόκληρο το πολιτικό φάσμα. Και στο επίκεντρο των γεγονότων, ο πολιτικός σύμβουλος του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο καθηγητής Πέτρος Χρονόπουλος, έρχεται αντιμέτωπος με διλήμματα και καταστάσεις που οδηγούν την έρευνά του σ’ ένα τέλος απροσδόκητο…

Κυριάκος Μαργαρίτης: «Η συμμορία του Τολέδο», νεανικό μυθιστόρημα, Ψυχογιός 2006

Βιογραφικό

(Δες το βιογραφικό στο βιβλίο «Ρέκβιεμ για τους απόντες»)

Περίληψη βιβλίου

Βραβευμένος από τη Κυπριακή Ένωση Παιδικού Βιβλίου και τιμημένος από το Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, ο Κυριάκος Μαργαρίτης επιστρέφει με μια συναρπαστική και πρωτότυπη αστυνομική περιπέτεια όπου εμπλέκεται η ισπανική μαφία με την αγορά έργων τέχνης. Ο Ιγνάτιος Παππάς είναι ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ λίγο ρέμπελος, που ζει σε ένα γραφείο-διαμέρισμα όπου κυριαρχεί η αταξία και δεν έχει και τόσο πολλές υποθέσεις. Έχει ιδιαίτερη αδυναμία στην ανιψιά του Κλάρα, στην οποία και διηγείται κατά καιρούς τις περιπέτειές του. Τον Ιγνάτιο επισκέπτεται μια νύχτα ένας φοβισμένος νεαρός ζωγράφος, ο Γεράσιμος Μόρας, αλλά πριν προλάβει να του εξηγήσει τι θέλει, δυο τύποι τον απαγάγουν αφήνοντας τον Ιγνάτιο αναίσθητο. Αυτό είναι το πρώτο από μια σειρά πολύ παράξενων περιστατικών…

Πέτρος Μάρκαρης: «Βασικός μέτοχος», Γαβριηλίδης 2006

Βιογραφικό

(Δες σημείωση στο βιογραφικό του βιβλίου «Παλιά, πολύ παλιά»)

Περίληψη βιβλίου

Για τον αστυνόμο Χαρίτο τα καλά νέα έρχονται ένα ένα. Τα κακά, όλα μαζί. Δεν προλαβαίνει να χαρεί για το διδακτορικό της Κατερίνας, της κόρης του, και αυτή πέφτει θύμα τρομοκρατικής ενέργειας. Άγνωστοι καταλαμβάνουν ένα πλοίο έξω από τη Σούδα και κρατάνε ομήρους τριακόσιους επιβάτες. Ο Χαρίτος τρέχει στην Κρήτη για να παρακολουθήσει από κοντά την επιχείρηση διάσωσης των ομήρων. Την ίδια στιγμή όμως, ένας μανιακός στην Αθήνα αρχίζει να σκοτώνει διαφημιστές στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ο Χαρίτος επιστρέφει στην Αθήνα και προσπαθεί να ανακαλύψει και να συλλάβει τον δολοφόνο, που θέλει να τινάξει το τηλεοπτικό σύστημα στον αέρα, ενώ το μυαλό του είναι στην Κρήτη, κοντά στην κόρη του…

Πέτρος Μαρτινίδης: «Ο θεός φυλάει τους άθεους», Νεφέλη 2006

Βιογραφικό

Ο Πέτρος Μαρτινίδης διδάσκει θεωρία και κριτική της αρχιτεκτονικής και σχεδιασμό θεατρικών χώρων στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ. Έχει επίσης διδάξει, για πολλά εξάμηνα, στα Τμήματα Εικαστικών και Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών καθώς και στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του ίδιου πανεπιστημίου. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1998 με το αστυνομικό μυθιστόρημα «Κατά συρροήν». Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα «Σε περίπτωση πυρκαϊάς», 1999, «Παιχνίδια μνήμης», 2001, «Δεύτερη φορά νεκρός», 2002, «Μοιραίοι αντικατοπτρισμοί», 2003, «Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία», 2005, «Ο θεός φυλάει τους άθεους», 2006 -όλα αστυνομικής πλοκής. Άλλα βιβλία του είναι: «Σημειολογία των αντιλήψεων και των θεωριών για την αρχιτεκτονική» (Τ.Ε.Ε. 1979), «Συνηγορία της παραλογοτεχνίας» (Πολύτυπο 1982·συμπληρωμένη έκδοση, Υποδομή 1994), «Οι λέξεις στην αρχιτεκτονική και την επιστημονική σκέψη» (Σμίλη, 1990), «Κόμικς, τέχνη και τεχνικές της εικονογράφησης» (Α.Σ.Ε. 1990, επανέκδοση 1991), «Η υψηλή τέχνη της απελπισίας: γύρω από τον ισοβίτη του Αρκά» (Ύψιλον, 1992), «Μεσιτείες του ορατού» (Νεφέλη, 1997), «Μεταμορφώσεις του θεατρικού χώρου» (Νεφέλη, 1999), κ.ά.

Περίληψη βιβλίου

Νύχτα 8ης Μαρτίου 2005 -νύχτα της «μεγάλης αγρυπνίας» για την συμφιλίωση λαού και κλήρου, μετά από μακρά περίοδο σκανδάλων- κι ένα θαύμα συντελείται στον ναό της Μητρόπολης στη Θεσσαλονίκη, ξεσηκώνοντας μιαν έκρηξη πίστης. Κάποιος που δηλώνει δημόσια ότι αμφισβητεί αν είναι «εκ Θεού» αυτό το θαύμα έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά περιπετειών, που τον φέρνουν επανειλημμένα στο χείλος του θανάτου. Οι αλλεπάλληλες διασώσεις του, ωστόσο, συνιστούν ένα θαύμα που δεν μπορεί να το αμφισβητήσει.

Μια αστυνομική ιστορία που, στην καλή παράδοση των αστυνομικών ιστοριών, προσφέρει κατά την εξέλιξή της τα ίδια στοιχεία σε ήρωα και αναγνώστες. Ευνοώντας τον ευγενή ανταγωνισμό για το ποιος -πρώτος- θα μαντέψει τη λύση.

Σε μια επικαιρότητα νοσηρών συζητήσεων για το «αδιάφθορο» ενός σκηνώματος, το «Ο Θεός φυλάει τους άθεους» είναι ένα διασκεδαστικό θρίλερ όσο κι ένα δροσερό παιχνίδι πάνω στη διαφθορά που σκηνοθετεί θαύματα.

Τεύκρος Μιχαηλίδης: «Πυθαγόρεια εγκλήματα», Πόλις 2006

Βιογραφικό

Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης είναι διδάκτωρ των Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Pierre et Marie Curie. Από το 1981, διδάσκει Μαθηματικά στη Μέση Εκπαίδευση. Βιβλία: Μαθηματικά Επίκαιρα, Πυθαγόρεια Εγκλήματα, Αχμές ο γιος του φεγγαριού. Συμμετοχή στα συλλογικά έργα Ελληνικά Εγκλήματα 2 και 3 και “Κλέφτες και Αστυνόμοι στον 902″. 22 μεταφράσεις από τα Γαλλικά και Αγγλικά, έργων συναφών με τις θετικές επιστήμες. Ιδρυτικό μέλος της ομάδας Θαλής+Φίλοι. Τιμητική διάκριση του Γαλλικού κράτους: Chevalier dans l’ ordre des palmes académiques.

Περίληψη βιβλίου

Αθήνα, 1929. Ο μαθηματικός Στέφανος Κανταρτζής βρίσκεται νεκρός στο δωμάτιο του. Ο επιστήθιος φίλος του, επίσης μαθηματικός, Μιχαήλ Ιγερινός, καλείται για να αναγνωρίσει το πτώμα. Όρθιος μπροστά στον νεκρό φίλο του, ο Ιγερινός αναπολεί τα κάπου τριάντα χρόνια της γνωριμίας τους· την πρώτη τους συνάντηση, σ’ ένα μαθηματικό συνέδριο το 1900, τις παρέες τους με την αβάν γκαρντ της παρισινής διανόησης, τις περιπλανήσεις τους στο Παρίσι της Μπελ Επόκ, τους Βαλκανικούς Πολέμους, το Διχασμό, τη Μικρασιατική Καταστροφή. Θυμάται τις θυελλώδεις μαθηματικές τους διαφωνίες, τους έρωτες τους, τις πολεμικές τους περιπέτειες. Ο ήχος μιας ρομβίας τον επαναφέρει στο παρόν. Το ερώτημα είναι επιτακτικό; Ποιος σκότωσε τον Στέφανο Κανταρτζή, και κυρίως γιατί τον σκότωσε;

Αστυνομική περιπέτεια με έντονο μαθηματικό άρωμα, campus novel ή μυθιστόρημα εποχής, τα «Πυθαγόρεια εγκλήματα» αφηγούνται ένα φανταστικό έγκλημα με φόντο ένα αληθινό, σήμαντρο και μαθηματικό πρόβλημα.

Αθηνά Μπασιούκα: «Ο φόνος είναι μια εύκολη υπόθεση», Μοντέρνοι Καιροί 2006

Βιογραφικό

Η Αθηνά Μπασιούκα επιχείρησε πριν από κάποια χρόνια να γίνει μηχανικός Η/Υ αλλά στην πορεία διαπίστωσε ότι της αρέσει πολύ περισσότερο να γράφει. Έκτοτε περνάει αρκετό από τον χρόνο της προσπαθώντας να αποδείξει μέσα από τα βιβλία της ότι το τέλειο έγκλημα δεν υπάρχει. Ο Φόνος είναι μια εύκολη υπόθεση και το Άγ(ρ)ιο έγκλημα στην Αθωνική Πολιτεία είναι τα δύο αστυνομικά της μυθιστορήματα. Επιπλέον, εργάζεται σε έντυπα από την θέση της αρχισυντάκτριας, ασχολείται ενεργά με τον εθελοντισμό, λατρεύει την φωτογραφία και έχει βάλει σκοπό της ζωής της να γυρίσει τον πλανήτη από την μία άκρη έως την άλλη. Μέχρι στιγμής τα καταφέρνει καλά. Όταν μεγαλώσει θέλει να συνεχίσει να είναι συγγραφέας.

Περίληψη βιβλίου

Ο προβολέας φώτισε τη σκηνή. Είχε φτάσει η ώρα. Ο Απόστολος πήρε βαθιά ανάσα και κοιτάχτηκε στον καθρέφτη. Είδε την πόρτα να ανοίγει και γύρισε να δει ποιος είχε έρθει. «Ήμουν σίγουρος ότι ήσουν εσύ», είπε. «Σε περίμενα». Η ζώνη τυλίχτηκε γύρω από το λαιμό του προτού προλάβει να αντιδράσει και η αναπνοή του έγινε στην αρχή δύσκολη και στο τέλος αδύναμη. Το παραλήρημα του κόσμου κάλυψε κάθε έκκληση για βοήθεια… Την εξιχνίαση της δολοφονίας αναλαμβάνει η πασίγνωστη ντετέκτιβ Αγγελική, μαζί με το βοηθό της Ηλία. Ένα αχτύπητο δίδυμο που είναι αποφασισμένο να αποκαλύψει τον ένοχο, ακολουθώντας την περίφημη θεωρία της αδυναμίας! Όλοι σε αυτή την υπόθεση φαίνονται διατεθειμένοι να βοηθήσουν, όλοι πενθούν για το χαμό του γνωστού τραγουδιστή. Ποιος, όμως, θεωρεί ότι ο φόνος είναι μια εύκολη υπόθεση και ποιος προσπαθεί να παραπλανήσει την Αγγελική; Η αλήθεια μπορεί να ξεπερνά τα όρια και της πιο προχωρημένης φαντασίας. Εσύ μπορείς να την αντέξεις;

Στυλιανός Μωϋσείδης: «Πολεμώντας στο σκοτάδι», αστυνομικό της Κατοχής, Νεφέλη 2006

Βιογραφικό

Ο Στυλιανός Μωυσείδης γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και διαμένει μόνιμα. Σπούδασε σκηνοθεσία και πολιτικές επιστήμες. Εργάζεται ως σκηνοθέτης και συγγραφέας στον κινηματογράφο, την τηλεόραση, το θέατρο και το ραδιόφωνο, ενώ κατά το παρελθόν και επί σειρά ετών έχει υπηρετήσει την καλλιτεχνική εκπαίδευση ως καθηγητής και διευθυντής σχολών θεάτρου και κινηματογράφου-τηλεόρασης. Έχει εκδώσει μυθιστορήματα και ένα θεατρικό έργο. Έχει βραβευθεί για τα μυθιστορήματά του «Τάλως» και ‘’Όταν ξυπνήσουν οι Τιτάνες», καθώς επίσης για το θεατρικό του έργο «Αυτοκράτωρ Θεσσαλονίκης».

Περίληψη βιβλίου

Αθήνα, 1941. Μια ιστορία αστυνομικής πλοκής και συγχρόνως η ιστορία ενός μεγάλου έρωτα ξετυλίγεται με φόντο την κατεχόμενη Αθήνα. Ο νεαρός Μιχάλης Γαρουφαλλίδης, ένας καθ’ όλα μετρημένος νέος, ενηλικιώνεται βίαια, όταν προσπαθώντας να μεταδώσει στην Αντίσταση μια κρίσιμης σημασίας πληροφορία για την πατρίδα του -την αποστολή ελληνικού εκστρατευτικού σώματος στο ρωσικό μέτωπο-, θα βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα.

Συναρπαστικές σκηνές καταδίωξης, δύο απόπειρες δολοφονίας από αγνώστους -είναι η Ασφάλεια; είναι η ίδια η κατοχική κυβέρνηση; ή μήπως οι αντιμαχόμενες παρατάξεις που δρουν την περίοδο της Κατοχής;- σε συνδυασμό με το κυρίαρχο αίσθημα της διαρκούς παγίδευσης του ήρωα και της επακόλουθης ψυχικής ασφυξίας, δημιουργούν μιαν υποβλητική ατμόσφαιρα που θυμίζει τα κείμενα του Κάφκα και το θέατρο του παραλόγου.

Το «Πολεμώντας στο σκοτάδι» διακρίνεται για την επιτυχή και γόνιμη χρήση διαφορετικών ειδών: του ιστορικού μυθιστορήματος, του αστυνομικού μυθιστορήματος με στοιχεία κατασκοπίας και του μυθιστορήματος μύησης. Το σύνολο του κειμένου θα μπορούσε να διαβαστεί και ως παραβολή, ως «πολιτικό παραμύθι», που ωστόσο λειτουργεί εντέλει ειρωνικά, καθώς στο βάθος της Ιστορίας προβάλλει το σκοτεινό βάραθρο του Εμφυλίου.

Τόλης Νικηφόρου: «Η εξαίσια ηδονή του βιασμού», Νεφέλη 2006

Βιογραφικό

Ο Τόλης Νικηφόρου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1938. Οι γονείς του ήταν πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Ρωµυλία. Σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και εργάστηκε ως τραπεζικός υπάλληλος, µεταφραστής -διερµηνέας και αναλυτής συστηµάτων στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα και στο Λονδίνο. Μετά το τέλος της δικτατορίας, επέστρεψε οριστικά στη Θεσσαλονίκη ασκώντας το επάγγελµα του µελετητή-συµβούλου οργάνωσης επιχειρήσεων έως το 1999.Τακτικός συνεργάτης του περιοδικού «Νέα Πορεία» από τα µέσα της δεκαετίας του ’70, διετέλεσε επίσης αντιπρόεδρος της Λέσχης Γραµµάτων και Τεχνών Βορείου Ελλάδος και της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης ενώ υπήρξε και µέλος του Δ.Σ. της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Κ.Θ.Β.Ε. Εµφανίστηκε στα γράµµατα το 1966 µε το µεγάλο ποίηµα, «Οι άταφοι». Από τις εκδόσεις της «Νέας Πορείας» έχουν κυκλοφορήσει µεταξύ άλλων οι ποιητικές του συλλογές «Το διπλό άλφα της αγάπης» (1994, επανέκδ. Παρατηρητής, 2002), «Χώμα στον ουρανό» (1998), «Γαλάζιο βαθύ σαν αντίο» (1999), «Ένα λιβάδι μέσα στην ομίχλη που ονειρεύεται» (2002),»Ο πλοηγός του απείρου» (συγκεντρωτική έκδοση, ποιήµατα 1966-2002, 2004), τα διηγήµατα «Εγνατία οδός» (1973), «Τα µάτια του πάνθηρα» (1996), «Νόστος» (2000), και το µυθιστόρηµα «Η γοητεία των δευτερολέπτων» (2001). Από τις εκδόσεις του περιοδικού «Μανδραγόρας» έχει εκδοθεί η ποιητική του συλλογή «Μυστικά και θαύματα: ο ανεξερεύνητος λόγος της ουτοπίας» (2007), και από τις εκδόσεις «Νεφέλη» τα μυθιστορήματα «Το κίτρινο περπάτημα στα χόρτα» (2005), «Η εξαίσια ηδονή του βιασμού» (2006), «‘Ερημο νησί στην άκρη του κόσμου» (2009) καθώς και η συλλογή διηγημάτων «Ο δρόμος για την Ουρανούπολη» (2008), η οποία τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος 2009, από κοινού με το «Οριζόντιο ύψος» του Αργύρη Χιόνη. Έχει επίσης συγγράψει παραµύθια για µεγάλους. Ποιήµατά του έχουν µεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν περιληφθεί σε ελληνικές και ξένες ανθολογίες.

Περίληψη βιβλίου

Ο Άρις Παπακώστας, καλλιεργημένος αστός δικηγόρος της Θεσσαλονίκης, με ισορροπημένη οικογενειακή ζωή και πίστη στην ιδέα της δικαιοσύνης, έχει αναλάβει αρκετές υποθέσεις βιασμών και κακοποίησης γυναικών, τις οποίες διεκπεραιώνει με ιδιαίτερο ζήλο, αλλά και με την απαιτούμενη συναισθηματική απόσταση που του επιβάλλει η δικηγορική του ιδιότητα.
Όλα όμως στη ζωή του αλλάζουν, όταν η βία αγγίζει την οικογένειά του: όταν βιάζεται και κακοποιείται με εξαιρετικά άγριο τρόπο η αδερφή της γυναίκας του. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν ο ένας από τους βιαστές αποφυλακίζεται. Τη μεγαλύτερη ωστόσο δοκιμασία θα υποστεί όταν, λίγο αργότερα, ο αποφυλακισθείς βιαστής βρίσκεται νεκρός υπό περίεργες συνθήκες, γεγονός που του γεννά υποψίες… Η λύση του δράματος δίνεται μέσα από έναν παράδοξο μονόλογο. Θα επέλθει όμως πλήρης κάθαρση;

Το βασικό ερώτημα που διατρέχει την «Εξαίσια ηδονή του βιασμού» είναι εάν η αυτοδικία στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες η απονομή της δικαιοσύνης δεν ικανοποιεί το περί δικαίου αίσθημα, νομιμοποιείται. Η πραγμάτευση του θέματος γίνεται με γνώση και τεκμηρίωση, από αφηγηματική δε άποψη απροκατάληπτα, ενώ το τέλος της ιστορίας παραμένει υπό μία έννοια ανοιχτό. Το μυθιστόρημα του Τόλη Νικηφόρου ξεχωρίζει για την καλοδουλεμένη πλοκή, τους πειστικούς χαρακτήρες, τις δυνατές περιγραφές και την καθηλωτική παρουσίαση των θυμάτων, τα οποία εξιστορούν σε πρώτο πρόσωπο τις δραματικές εμπειρίες τους.

Βάιος Παγκουρέλης: «Ένα κρανίο για τον Γιόρικ», Νεφέλη 2006

Βιογραφικό

Ο Βάιος Παγκουρέλης, (1946-1998) γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε φυσική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το 1972 άρχισε να δημοσιογραφεί (Βραδυνή, Το Βήμα), ενώ από το 1982 εργάστηκε ως υπεύθυνος του Τμήματος Λόγου και Θεατρικών Εκπομπών της ΕΡΑ. Το 1983 ανέλαβε την κριτική θεάτρου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος». Παράλληλα, συνεργάστηκε ως αρθρογράφος και κριτικός με διάφορα περιοδικά (Διαβάζω, Δρώμενα, Εκκύκλημα, Επίλογος κ.ά.). Δίδαξε δραματολογία στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου και στο Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το 1994 ίδρυσε τη θεατρική ομάδα «Σμίλη». Από τις εκδόσεις «Εστία» έχει εκδοθεί το βιβλίο του «Υποβόλειο», δοκίμιο (1983). Το βιβλίο του «Λόγος Θεάματος, Κριτικές Θεάτρου (Τόμος Α΄ Αρχαίο Δράμα) κυκλοφόρησε το 2001.

Περίληψη βιβλίου

Η πλοκή του µυθιστορήµατος του Β.Π. εκτυλίσσεται στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριµένα στο Γκλόουµπ Θήατερ, το 1613. Ο αστυνοµικός γρίφος θα µπορούσε να συµπυκνωθεί στα εξής: τρεις θάνατοι µελών του θιάσου, µία συνωµοσία κατά του θρόνου, ένα χειρόγραφο χαµένου έργου του Σαίξπηρ, η µυστηριώδης µορφή ενός µπράβου του θεάτρου και, τέλος, η αινιγµατική συµπεριφορά του υποβολέα συνθέτουν τις ψηφίδες του αστυνοµικού αινίγµατος, το οποίο καλείται να λύσει ο Αλέξανδρος Μπούρχαµ, νεαρός επαρχιώτης που φθάνει στο Λονδίνο µε τη διακαή επιθυµία να παίξει στο θέατρο.

Το κείµενο του Β.Π. δεν χρησιµοποιεί ωστόσο την ιστορία ως σκηνικό για την ανέλιξη µιας περίτεχνης αστυνοµικής πλοκής. Ο Β.Π. είναι από τους πρώτους που καλλιεργούν στην ελληνική γλώσσα το είδος του αστυνοµικού-ιστορικού µυθιστορήµατος. Το Ένα κρανίο για τον Γιόρικ εντάσσεται στο ιστορικό µυθιστόρηµα για δύο λόγους: (α) αντλεί τη θεµατική του ύλη από τα ιστορικά γεγονότα, τις συγκρούσεις, την πολιτική και ιδεολογική ατµόσφαιρα της ιακωβιανής και ελισαβετιανής εποχής, αλλά και, πρωτίστως, από τον κόσµο του θεάτρου της συγκεκριµένης περιόδου, (β) στην πλοκή διαδραµατίζουν σηµαντικό ρόλο πλάι στα φανταστικά και υπαρκτά ιστορικά πρόσωπα τόσο από το χώρο του θεάτρου όσο και από το χώρο της πολιτικής.

Το βασικό ιστορικό γεγονός που αξιοποιείται στην πλοκή είναι η διάχυτη δυσαρέσκεια των ευγενών και των αστών απέναντι στην πολιτική του Ιακώβου Α΄ (1603-1625) και την ατµόσφαιρα διαφθοράς και παρακµής που επικρατούσε στην Αυλή. Η ταραγµένη πολιτική και ιδεολογική ατµόσφαιρα της εποχής αποτυπώνεται στο µυθιστόρηµα µε τη συµµετοχή µελών του θιάσου στις συνωµοσίες κατά του θρόνου, τα νήµατα των οποίων κινούν ιστορικά πρόσωπα που διαδραµατίζουν ρόλο στην αφήγηση (για περισσότερα στοιχεία βλ. το Σηµείωµα της Επιµελήτριας στο τέλος του κειµένου). Το κείµενο εντούτοις ανατρέχει συχνά και στη «χρυσή εποχή» της Ελισάβετ (1558-1603), διότι στις οξύτατες θρησκευτικές έριδες και τις εξεγέρσεις αυτής της περιόδου ανιχνεύονται οι µήτρες, οι σκοτεινές ρίζες του αστυνοµικού µύθου. Η βασική ωστόσο αρετή που χαρακτηρίζει το έργο ως ιστορικό µυθιστόρηµα οφείλεται στο γεγονός ότι τα ιστορικά γεγονότα περιγράφονται από την οπτική γωνία ανθρώπων που δεν παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαµόρφωσή τους, είναι δευτεραγωνιστές, πράγµα που έχει ως αποτέλεσµα η έµφαση να δίδεται στην αναβίωση της ατµόσφαιρας και του ιδεολογικού κλίµατος της εποχής.

∆εν υπάρχει αµφιβολία ότι το θέατρο είναι ο πραγµατικός πρωταγωνιστής του µυθιστορήµατος του Β.Π. Η καθηµερινότητα του θεάτρου αναπαριστάται µε πιστότητα και εξαιρετική ενάργεια. Παρακολουθούµε, π.χ., ολοζώντανες περιγραφές από τις πρόβες, τον θορυβώδη χείµαρρο των θεατών να κατακλύζει το θέατρο πριν από την έναρξη των παραστάσεων, τη µαγεία της σκηνής να απλώνεται στην πλατεία και τα θεωρεία κατά τη διάρκεια των παραστάσεων. Αποκτούµε, επίσης, καλή εικόνα για τη διαπλοκή των ηθοποιών µε τον κόσµο των ισχυρών, για τα αισθήµατα, ακόµα, µε τα οποία βίωναν την παρακµή του θεάτρου των ηµερών τους, αφού στη σκηνή ανακυκλώνονταν τα αριστουργήµατα του ελισαβετιανού θεάτρου. Βαρύνουσα σηµασία, τέλος, έχει το γεγονός ότι στον πυρήνα του αστυνοµικού αινίγµατος τοποθετείται η θρυλική σχέση Σαίξπηρ – Μάρλοου, ενώ το έργο του Σαίξπηρ παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανέλιξη της πλοκής.

Εν κατακλείδι, αξίζει να επισηµανθούν τρία στοιχεία που καθιστούν το κείµενο του Β.Π. ξεχωριστό: οι υποβλητικές περιγραφές του σαιξπηρικού Λονδίνου, η άκρως ενδιαφέρουσα χρήση της γλώσσας, καθώς µέσα από τη µαιανδρική οργάνωση του λόγου και τη χρήση ιδεολογικά φορτισµένων λέξεων αναπαριστάται το ύφος του λόγου της εποχής, και το πανταχού παρόν χιούµορ του Β.Π., το οποίο εκφράζεται σε όλα τα επίπεδα και εισάγει µια νότα αποστασιοποίησης στον κατά τα άλλα πλήρως αληθοφανή κόσµο του µυθιστορήµατος.

Μάιρα Παπαθανασοπούλου: «Μακάριοι οι πενθούντες», Πατάκης 2006

Βιογραφικό

Η Μάιρα Παπαθανασοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε Γερμανική Φιλολογία και εργάζεται ως μεταφράστρια. Το 1998 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλιο, το μυθιστόρημα «Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα», το οποίο πολύ γρήγορα κατέκτησε την πρώτη θέση στον πίνακα των μπεστ σέλερ και μέσα σε δύο χρόνια κυκλοφόρησε σε περισσότερα από 250.000 αντίτυπα. Το βιβλίο που κέρδισε τους περισσότερους ΄Ελληνες αναγνώστες μεταφράστηκε ήδη και κυκλοφορεί στα αγγλικά, ισπανικά, ιταλικά, πορτογαλικά, ολλανδικά, σουηδικά, φιλανδικά, κ.ά. Το 2000 εκδόθηκε το δεύτερο μυθιστόρημά της, «Οι τοξικές ενώσεις του αρσενικού» και το 2004 το μυθιστόρημα «Εσύ, γλυκιά μου εξουσία». Έχει γράψει επίσης τα παιδικά βιβλία «Τι κι αν είμαι ασβός» (2001) και «Έχω ράμματα για τη γούνα σου» (2002).

Περίληψη βιβλίου

Στο νέο μυθιστόρημα της Μάιρας Παπαθανασοπούλου το πιο συναρπαστικό δεν είναι ότι ο επιθεωρητής Μακντάουαλ κάνει γερές προσπάθειες να ξεμπλέξει μυστήρια και φόνους στην έτσι κι αλλιώς ενδιαφέρουσα υπόθεση όπου τον βάζει να πρωταγωνιστεί η δημιουργός του, μια φτασμένη Ελληνοβρετανή συγγραφέας αστυνομικών περιπετειών με διεθνές κύρος. Το πλέον ελκυστικό και ανατρεπτικό στοιχείο σ’ αυτό το μυθιστόρημα, όπου η αστυνομική πλοκή είναι μόνο η αφορμή να μιλήσει κανείς για όσα συνθέτουν την ίδια τη ζωή, τις σχέσεις και τις ανθρώπινες υπάρξεις συνολικά, αποτελεί το γεγονός ότι η δημιουργός του επιθεωρητή και των κατορθωμάτων του αντιμετωπίζει το πιο σοβαρό ενδεχόμενο να πέσει και η ίδια θύμα μιας ψυχρά υπολογισμένης δολοφονίας.

Αργύρης Παυλιώτης: «Το επικηρυγμένο πρόβλημα», Πατάκης 2006

Βιογραφικό

Ο Αργύρης Παυλιώτης γεννήθηκε στο Ακραίφνιο της Βοιωτίας, ζει στη Θεσσαλονίκη και εργάστηκε στην ιδιωτική εκπαίδευση ως καθηγητής Φυσικός. Τώρα είναι συνταξιούχος.  Έχουν εκδοθεί δεκατρία λογοτεχνικά του βιβλία, από τα οποία τα οχτώ είναι αστυνομικά. Και συνεχίζει…

Περίληψη βιβλίου

Ο Ανδρέας Αναγνώστου, περιώνυμος ποινικολόγος της Θεσσαλονίκης και φημισμένος για την ικανότητά του να εξιχνιάζει σκοτεινές υποθέσεις, δέχεται την επίσκεψη της Γιώτας Μακρή, μιας πλούσιας κτηματία από την Κωπαϊδα. Εκείνη του αναθέτει την αναζήτηση του Λουκά Αθανασίου, που είναι προστατευόμενος του πατέρα της και φοιτητής μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Ο φοιτητής δεν έχει δώσει σημεία ζωής τους τελευταίους τρεις μήνες, ενώ το ενοίκιο και τα κοινόχρηστα του σπιτιού του εξακολουθούν να πληρώνονται κανονικά.

Από τα πρώτα στάδια της έρευνας, μιας υπόθεσης που φαίνεται αρχικά πολύ απλή στον ποινικολόγο-ντετέκτιβ, γίνεται φανερό ότι η εξαφάνιση του νεαρού φοιτητή συνδέεται με ένα από τα άλυτα μαθηματικά προβλήματα –ίσως το πλέον διάσημο– τις εξισώσεις Navier-Stokes. Η λύση του προβλήματος έχει επικηρυχτεί με το ποσό του ενός εκατομμυρίου δολαρίων.

Στην αναζήτηση του νεαρού φοιτητή θα μπλεχτούν οι διωκτικές αρχές, μια τρομοκρατική οργάνωση που ταλανίζεται από ενδογαμικά πάθη και ένας ιδιοφυής καθηγητής μαθηματικών.

Γιώργος Σκούρτης: «Μανιφέστο», Κέδρος 2006

Βιογραφικό

Ο Γιώργος Σκούρτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου και ζει πάντα. Έχει γράψει πολλά θεατρικά έργα, που έχουν παιχτεί κυρίως στο Θέατρο Τέχνης με μεγάλη επιτυχία.

Έχει γράψει διηγήματα, νουβέλες, μυθιστορήματα, σενάρια. Επίσης έχει σκηνοθετήσει όλα του τα θεατρικά έργα, στη σκηνή, στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο.

Περίληψη βιβλίου

Το Μανιφέστο είναι ένα πρωτότυπο σε δομή αστυνομικό μυθιστόρημα που θα πρέπει να συγκαταλεχθεί στη σύγχρονη αστυνομική λογοτεχνία. Έχουμε έναν δολοφόνο, έχουμε πτώματα, έχουμε τον ερευνητή αστυνομικό αλλά και όλο το Τμήμα Ανθρωποκτονιών σε πλήρη δράση για τη σύλληψη του ειδεχθούς εγκληματία.

Το γεγονός ότι ο αναγνώστης γνωρίζει από την αρχή τον δολοφόνο δεν μειώνει το ενδιαφέρον του, δεν χαλαρώνει το σασπένς· αντίθετα, τον κρατά σε αγωνία για το μέχρι πότε και πώς ο δολοφόνος θα διαφεύγει τη σύλληψη, ποιο θα είναι το τελικό σάλτο μορτάλε του.

Χρύσα Σπυροπούλου: «Δίχως ίχνη», Κέδρος 2006

Βιογραφικό

Η Χρύσα Σπυροπούλου γεννήθηκε στις Σέρρες το 1957. Ασχολείται με την κριτική βιβλίου. Συνεργάζεται με εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά.  Βιβλία της: Ο αρχαιοελληνικός κόσμος στην ποίηση της Ζωής Καρέλλη,  Α.Σ.Ε., Θεσσαλονίκη 1988, Αναγνώσεις, Πρόσπερος , Αθήνα 1992, Αντανακλάσεις, Πρόσπερος , Αθήνα 1994, Ομίχλη στη λίμνη, Οδός Πανός , Αθήνα 1998, Μάσκες στη σκιά,   Άγκυρα 2000, Ένα αθώο παιχνίδι,   Άγκυρα 2004, Δίχως ίχνη, αστυνομικό, Κέδρος 2006, Το μυστικό της λίμνης, Κέδρος 2008. Επιμελήθηκε τον τόμο Οικοεγκλήματα, Κέδρος 2008. Τα μυστήρια της Αίγινας, Κέδρος 2010.  Συλλογή διηγημάτων 14 συγγραφέων με επιμέλεια δική της  θα κυκλοφορήσει από τα Ελληνικά Γράμματα.  Μεταφράσεις: Αλόη, Κάθριν Μάνσφηλντ, Οδός Πανός, Αθήνα 1993, Κάρολ,  Πατρίσια Χάισμιθ,  Πρόσπερος, Αθήνα 1993, Δύο αδέρφια διαφορετικού φύλου,  Οδός Πανός, Αθήνα 1995.

Περίληψη βιβλίου

O Παρασκευάς Δήμου άφησε το Μ.Ι.Τ. και την Βοστόνη για να έρθει στην Αθήνα και να εργαστεί στο Ινστιτούτο Ενέργειας στο πρόγραμμα εγκλωβισμού ραδιενεργών αποβλήτων. Δεν φανταζόταν όμως ότι οι μελέτες της ομάδας του θα προκαλούσαν το έντονο ενδιαφέρον κάποιων αγνώστων, που δρουν σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης και πωλούν σε τρίτους επικίνδυνα ραδιενεργά υλικά.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η αστυνομική αυτή ιστορία έχει αναφορές στη σύγχρονη πραγματικότητα και στην εξάπλωση των ραδιενεργών στοιχείων. Όπως φαίνεται και από τα τελευταία γεγονότα στο Λονδίνο, ο κίνδυνος είναι άμεσος σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς η χρήση επικίνδυνων υλικών είναι ανεξέλεγκτη.

Όταν ένας συνεργάτης του Παρασκευά Δήμου βρίσκεται νεκρός, αρχίζει το κυνήγι στους δρόμους της Αθήνας. Ο αστυνόμος Ηλιού ταξιδεύει μέχρι το Μόναχο, για να αναζητήσει στοιχεία που θα τον οδηγήσουν στους ενόχους.

Μάριος Στυλιανάκης: «Το δυσδιάκριτο σύμπλεγμα της ευτυχίας», Μελίχρυσος 2006

Βιογραφικό

Ο Μάριος Στυλιανάκης γεννήθηκε στη Λευκωσία. Με πτυχίο από το Clark University και μεταπτυχιακές σπουδές στο City University of London και στο Harvard. Ασχολείται, εκτός από την αγγλική και την ελληνική λογοτεχνία, με τη σκηνοθεσία και τη συγγραφή σεναρίων για τον κινηματογράφο. Τα έργα του έχουν διακριθεί σε Αμερική και Ευρώπη, ενώ τα άρθρα του φιλοξενούνται σε διάφορα γνωστά περιοδικά του εξωτερικού. Μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Νέας Υόρκης και Λος Άντζελες, ενώ επισκέπτεται συχνά την Αθήνα.

Περίληψη βιβλίου

Ο Γιώργος Κατσούρης, νέος, επιτυχημένος και γοητευτικός βρίσκεται μπλεγμένος στα δίχτυα του έρωτα. Είναι αυτό αρκετό για να μπει το όνομά του στη λίστα των υποψήφιων θυμάτων του δολοφόνου; Τι να σημαίνει άραγε το ποίημα που κρατά στα χέρια του ο Επιθεωρητής Παπαθανασίου; Ποια η σχέση της Ευτυχίας με τα θύματα και τι ζητάει ο Ανδρέας από τη διάσημη ψυχαναλύτρια Δραγουμάνου; Μια αστυνομική υπόθεση με αμέτρητες ανατροπές που ξετυλίγεται στην Αθήνα του σήμερα από τον Μάριο Στυλιανάκη με την υπόσχεση να κρατήσει τον αναγνώστη του σε αγωνία μέχρι την τελευταία σελίδα. Με ανεπιτήδευτη γραφή και σύνθετη πλοκή το «Δυσδιάκριτο σύμπλεγμα της ευτυχίας» είναι μια ιστορία μυστηρίου βασισμένη σε κλασσικές νόρμες και πρωτότυπα ευρήματα δράσης. Οι ήρωές του προσεγγίζονται με διάθεση ψυχαναλυτική που τους κάνει αναγνωρίσιμους. Ο αναγνώστης ανακαλύπτει παράλληλα με τους ήρωες τα στοιχεία που θα τον οδηγήσουν στο δολοφόνο, σε μιαν άτυπη κούρσα ταχύτητας με νικητή εκείνον που θα τον βρει πρώτος.

Σώτη Τριανταφύλλου: «Κινέζικα κουτιά-Τέσσερις εποχές του ντετέκτιβ Μαλόουν», Πατάκης 2006

Βιογραφικό

Η Σώτη Τριανταφύλλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε φαρμακευτική στην Αθήνα, ιστορία και πολιτισμούς στο Παρίσι, ιστορία της αμερικανικής πόλης στη Νέα Υόρκη καθώς και γαλλική φιλολογία στην Αθήνα. Έχει γράψει τρεις συλλογές διηγημάτων («Μέρες που έμοιαζαν με μανταρίνι», «Το εναέριο τρένο στο Στίλγουελ», «Άλφαμπετ Σίτυ»), δύο βιβλία για τον κινηματογράφο («Κινηματογραφημένες πόλεις», «Ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου 1976-1992»), οκτώ μυθιστορήματα («Σάββατο βράδυ στην άκρη της πόλης», «Αύριο, μια άλλη χώρα», «Ο υπόγειος ουρανός», «Το εργοστάσιο των μολυβιών», «Φτωχή Μάργκο», «Άλμπατρος», «Κινέζικα κουτιά», «Λίγο από το αίμα σου»), που έγιναν τα περισσότερα μπεστ σέλερ, τις νουβέλες: «Γράμμα από την Αλάσκα», «Θάνατος το ξημέρωμα», «Η φυγή», «Συγχώρεση», «Πιτσιμπούργκο», καθώς και τα βιβλία για παιδιά «Η Μάριον στα ασημένια νησιά και τα κόκκινα δάση» και «Γράμμα από ένα δράκο». Μαζί με τον Ηλία Ιωακείμογλου, έγραψαν από κοινού τα βιβλία: «Αριστερή τρομοκρατία, δημοκρατία και κράτος» και «Για τη σημαία και το έθνος».

Περίληψη βιβλίου

Η ιστορία που αφηγείται αυτό το βιβλίο συμβαίνει σε τρεις νεοϋρκέζικες γειτονιές: στα δρομάκια της Τσάινατάουν και στα δυτικά, στην Κουζίνα της Κόλασης και στην Κρεαταγορά, το σωτήριο έτος 1990. Οι εποχές του χρόνου και τα γεγονότα διαδέχονται το ένα το άλλο, μέσα στην αποπνικτική ζέστη και κάτω απ’ τη βροχή, οι επιγραφές του νέον αναβοσβήνουν μισοχαλασμένες πάνω από σκοτεινές τζαμαρίες, πίσω από τις ίδιες τζαμαρίες συμβαίνουν εγκλήματα. Tα μυστήρια της ιστορίας δεν αποκαλύπτονται ποτέ, οι απαντήσεις στα ερωτήματα μοιάζουν με κινούμενους στόχους και η ιστορία με κινέζικα κουτιά: όταν ανοίγεις το ένα βρίσκεις ένα άλλο επτασφράγιστο. Γίνονται επτά φόνοι· οι ζωές των θυμάτων παραμένουν διφορούμενες, αν όχι μυστικές· ένας άνθρωπος μαθαίνει να βαδίζει· μια κοπέλα ταξιδεύει ψάχνοντας κάτι και βρίσκοντας κάτι άλλο: τον έρωτα, τον θάνατο· μια τρελή γριά ζει στα βάθη του Μπρούκλυν ανάμεσα σε παράξενα αντικείμενα και αρχαία χειρόγραφα. Μερικά γεγονότα συμβαίνουν μπροστά σ’ ένα μεγάλο παράθυρο που βλέπει στην κινέζικη συνοικία, μερικά σ’ ένα άλλο, εκεί που ξεφορτώνουν τα σφαγμένα ζώα και σ’ ένα τρίτο σε μια ρημαγμένη γειτονιά στο Μπρούκλυν, επίσης, σ’ ένα εργοστάσιο που φτιάχνει κουλουράκια της τύχης, στον υπόγειο της Νέας Υόρκης όπου φημολογείται ότι κυκλοφορούν βρικόλακες. Τα «Κινέζικα κουτιά» είναι θραύσματα της ζωής ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ – του Στούαρτ Μαλόουν – που κυνηγάει μια χίμαιρα. Επίσης, είναι μια περιπλάνηση, μια υπνοβασία, σε μια πόλη που δεν είναι παρά μια κατάσταση του μυαλού.

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ

Παύλος Νιρβάνας: «Το έγκλημα του Ψυχικού» (επανέκδοση), εισαγωγή Γιάννης Ράγκος, Ίνδικτος 2006

Βιογραφικό

Ο Παύλος Νιρβάνας (φιλολογικό ψευδώνυμο του Πέτρου Κ. Αποστολίδη) γεννήθηκε το 1866 στη Μαριούπολη (σημερινό Ζντάνοφ) της Ρωσίας. Ο πατέρας του ήταν Σκοπελίτης και η μητέρα του Χιώτισσα. Σπούδασε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το 1890 κατατάχθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό, απ’ όπου παραιτήθηκε το 1922 με το βαθμό του γενικού αρχίατρου. Παντρεύτηκε δύο φορές και απέκτησε πέντε παιδιά.

Εμφανίστηκε στα γράμματα το 1884, όταν εξέδωσε την πρώτη ποιητική του συλλογή και άρχισε να δημοσιεύει χρονογραφήματα σε εφημερίδες. Έκτοτε, ασχολήθηκε με όλα τα είδη του γραπτού λόγου, γράφοντας ποιήματα, διηγήματα, μυθιστορήματα, δοκίμια, χρονογραφήματα, κινηματογραφικά σενάρια, ενώ μετέφρασε ποιήματα και δοκίμια (Χαμσούν, Πλάτωνας). Διατηρούσε αλληλογραφία με τους σημαντικότερους πνευματικούς ανθρώπους της εποχής και συνέβαλε στην ανάδειξη νεότερων λογοτεχνών. Για το έργο του τιμήθηκε το 1923 με το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών, ενώ το 1928 έγινε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Πέθανε από βρογχοπνευμονία στην Αθήνα, το 1937.

Ενδεικτική εργογραφία

Δάφναι εις την 25ην Μαρτίου 1821 (ποιήματα-1884), Η φιλοσοφία του Νίτσε (μελέτη-1898), Παγά Λαλέουσα (ποιήματα-1907), Ο αρχιτέκτων Μάρθας (θέατρο-1907), Το χελιδόνι (θέατρο-1908), Μαρία Πενταγιώτισσα (θέατρο-1909), Όταν σπάση τα δεσμά του (θέατρο-1910), Το συναξάρι του παπα-Παρθένη (διηγήματα-1915), Αριστοτέλης Βαλαωρίτης (μελέτη-1916), Η ηθική επίδρασις της επαναστάσεως (δοκίμιο-1923), Το αγριολούλουδο (μυθιστόρημα-1924), Ξενιτιά (διηγήματα-1925), Το έγκλημα του Ψυχικού (μυθιστόρημα-1928), Εκλεκτές Ιστορίες (διηγήματα-1930), Ένας ίσκιος στη νύχτα (διηγήματα-1934).

Περίληψη βιβλίου

Στην περιοχή του Ψυχικού ανακαλύπτεται το πτώμα νεαρής γυναίκας, δολοφονημένης με άγριο τρόπο. Η αστυνομία εξαπολύει ανθρωποκυνηγητό για τον εντοπισμό του δράστη, αλλά οι έρευνες δεν φέρνουν χειροπιαστά αποτελέσματα. Εντούτοις, το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για το έγκλημα παραμένει αμείωτο, τροφοδοτούμενο κυρίως από το νοσηρό παραλήρημα του Τύπου. Στο κλίμα αυτό, ο φοιτητής της ιατρικής Νίκος Μολοχάνθης, συλλαμβάνει ένα αμετροεπές και ακραίο σχέδιο: επιδιώκοντας να ελκύσει το γενικό ενδιαφέρον «σκηνοθετεί» μεθοδικά την αυτoενοχοποίησή του ως δράστης του «στυγερού εγκλήματος», βέβαιος πως, όταν χρειαστεί, θα τον σώσει το ακλόνητο άλλοθί του. Εντελώς απροσδόκητα, όμως, αυτό καταρρέει και τότε ο Μολοχάνθης βουλιάζει ξαφνικά στην κόλαση. Μια κόλαση που ο ίδιος είχε προετοιμάσει για τον εαυτό του…

Στο Έγκλημα του Ψυχικού (1928) εμφανίζονται ευκρινώς τα βασικά ειδολογικά συστατικά του αστυνομικού μυθιστορήματος και ο Π. Νιρβάνας μάς παραδίδει το πρώτο ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα, έστω κι αν αυτό δεν μπορεί να καταταγεί στη «γνήσια» αστυνομική λογοτεχνία, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Ο Π. Νιρβάνας αναπλάθει, με επιτήδειο και γοητευτικό τρόπο, την ατμόσφαιρα της μικρής και σχετικά συνεκτικής ακόμα Αθήνας των αρχών του 20ού αιώνα, ενώ ταυτόχρονα κινείται εγκαρσίως σε όλη την έκταση της κοινωνικής διαστρωμάτωσης. Αυτό όμως που εντυπωσιάζει ιδιαίτερα, είναι η βαθειά γνώση του για τον κόσμο του περιθωρίου. Οι εκτενείς αναφορές του στους ανθρώπους της φυλακής, αν και ζοφερές παραμένουν απολαυστικές και αποκαλυπτικές, καθώς πέρα από τη μυθοπλαστική τους σημασία, παρέχουν και σημαντικές πραγματολογικές πληροφορίες για το σωφρονιστικό σύστημα της εποχής. Αν με το έργο του Γ. Μαρή και των συγχρόνων του ξεκινά η περίοδος της εγγεγραμμένης ιστορίας της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας, με Το Έγκλημα του Ψυχικού ανακαλύπτουμε τις απαρχές της ακαταλογογράφητης προϊστορίας της.

ΜΕΛΕΤΕΣ

Γιάννης Πανούσης: «Εγκληματολογικές επιστήμες και αστυνομικό μυθιστόρημα», μελέτη, Αντ. Ν. Σάκκουλας 2006

Βιογραφικό

Ο Γιάννης Πανούσης είναι καθηγητής Εγκληματολογίας, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής και της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, διδάκτορας της Νομικής Σχολής του Πουατιέ της Γαλλίας. Διετέλεσε πρόεδρος της Νομικής Σχολής Δ.Π. Θράκης,αντιπρύτανης και πρύτανης του ίδιου Πανεπιστημίου, αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου και γενικός γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού. Είναι μέλος δεκάδων εθνικών και διεθνών επιστημονικών και ερευνητικών φορέων. Από το 1997 υπηρετεί στο Τμήμα ΜΜΕ και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (του οποίου υπήρξε πρόεδρος κατά την περίοδο 2003-2007). Έχει συγγράψει 20 βιβλία κι έχει δημοσιεύσει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό διακόσια άρθρα.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

περ. Διαβάζω, αρ.459 (Ιανουάριος 2006), «Νέα αστυνομική λογοτεχνία και κοινωνία» (επιμέλεια Πόλυ Κρημνιώτη) – Φίλιππος Φιλίππου «Οι αλλαγές στην αστυνομική λογοτεχνία» και Η νέα ελληνική αστυνομική λογοτεχνία», Πέτρος Μάρκαρης «Αστυνομικό: το σημερινό αστυνομικό μυθιστόρημα», Πόλυ Κρημνιώτη «Αντρέα Καμιλέρι: ο επιθεωρητής Μονταλμπάνο ανησυχεί για τα πάντα», Γιασμίνα Χάντρα «Μια άλλη Ελλάδα μέσα από τα μάτια του Κώστα Χαρίτου», Μάνια Στάικου «Η Μαρία Μαγδαληνή και οι αστυνομικές ιστορίες», Χριστίνα Οικονομίδου, «Η κουζίνα της αστυνομικής λογοτεχνίας», συνέντευξη του Πατρίκ Ρενάλ, και του Τζορτζ Πελεκάνος, άρθρο του Μάσιμο Καρλότο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: