ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 2001

Σεραφείμ Βάγιας: «Κάνε μου μια καλή κηδεία», Ιωλκός 2001

Βιογραφικό

Ο Σεραφείμ Βάγιας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1937. ΄Εζησε τα παιδικά του χρόνια σε διάφορα κρατικά ορφανοτροφεία. Ταξίδεψε με τα καράβια και υπήρξε στέλεχος Αεροπορικής Εταιρίας. Πρωτοεμφανίστηκε στη λογοτεχνία από τις εκδόσεις «Ιωλκός» με το μυθιστόρημα «Εύανδρος και Ευδοκία» που η συγκλονιστική του υπόθεση εξελίσσεται στα χρόνια της μαύρης επταετίας των συνταγματαρχών. Με το δεύτερο μυθιστόρημά του «Η μεγάλη ξεφτίλα» ο Σεραφείμ Βάγιας επιβεβαίωσε τη θέση του στα γράμματα.

Περίληψη βιβλίου

—————————————

Σέργιος Γκάκας: «Κάσκο», Καστανιώτης 2001

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε θέατρο στο πανεπιστήμιο PARIS – VIII και από το 1979 εργάζεται ως σκηνοθέτης.  Έχει γράψει 4 θεατρικά έργα για παιδιά. Διηγήματά του περιλαμβάνονται στις συλλογές Πέντε ζωγράφοι ζητούν συγγραφέα (εκδ. Πατάκη, 2003), Το Χαλάνδρι που γνώρισα (εκδ. Βιβλιοπωλείου Ευριπίδης, 2005), Ελληνικά εγκλήματα 2 και Ελληνικά εγκλήματα 3 (εκδ. Καστανιώτη 2008 και 2009), Το τελευταίο ταξίδι (εκδ. Μεταίχμιο 2009). Το μυθιστόρημά του, Κάσκο (εκδ. Καστανιώτης, 2001) εκδόθηκε στη Γαλλία το 2006 από τον εκδοτικό οίκο Liana Levi με τον τίτλο La piste de Salonique και από τον εκδοτικό οίκο Crocetti στην Ιταλία με τον τίτλο Intrigo a Saloniccο. Το 2008 εκδόθηκε το μυθιστόρημά του Στάχτες (εκδ. Καστανιώτη).

Περίληψη βιβλίου

Ήξερα ότι αν έλεγα ναι, όλα θα τέλειωναν ήσυχα κι ωραία. Δεν θα ξανάβαζα στο στόμα μου φτηνό κονιάκ, θα μπορούσα να κάνω το Xίλμαν κουκλί και ν’ αλλάξω την επίπλωση του σπιτιού μου. Θα πρότεινα σε ψηλοκώλες γκόμενες ένα ποτό στο «Harry’s bar» της Bενετίας ή μια βόλτα στο παλιό λιμάνι της Mασσαλίας. Θα φορούσα μόνο Tίμπερλαντ και θα υπέγραφα τα τσεκ με Mονμπλάν. Θα κέρναγα κάθε μέρα την παρεούλα στο «16» και θα έκανα δώρο ένα ψυγείο στους Aλβανούς που έμεναν στο υπόγειο της πολυκατοικίας μου. Kαι μπορεί σε δυο τρία χρόνια να αγόραζα μια εικοσάρα χορεύτρια απ’ την Oυκρανία, για να μου κρατάει το χέρι τις κρύες νύχτες του χειμώνα. H ζωή μου θα άλλαζε ριζικά. Tι παραπάνω να ζητήσει ένας σαραντάρης στο χείλος του γκρεμού; Έσβησα ήρεμα το τσιγάρο μου. – Όχι, κύριε Kυπριανίδη, είπα. Θεσσαλονίκη, χειμώνας του ’95. Ένας μοναχικός σαραντάρης δικηγόρος, διαλυμένος από τις αποτυχίες και το αλκοόλ. Mια φοβισμένη κυρία με πράσινα μάτια και πολλά χρήματα. Ένας αδίστακτος βιομήχανος που όταν δεν εξοντώνει τους αντιπάλους του, προσεύχεται στο Άγιον Όρος. Mια ηλικιωμένη ποιήτρια που δεν βρίσκει πια λόγο να γράψει. Ένας ευτραφής γλεντζές που ισχυρίζεται ότι γνωρίζει το μυστικό της ευτυχίας. Mια απειλητική σκιά από το παρελθόν που όλο και μεγαλώνει. Kαι στο φόντο η υγρή πόλη, τραυματισμένη από ανεκπλήρωτους έρωτες, περίεργες αυτοκτονίες και ανεξιχνίαστα εγκλήματα. Mια ασπρόμαυρη ιστορία με πρωταγωνιστές απελπισμένους ανθρώπους, που δεν μπορούν να αλλάξουν το παρελθόν τους.

Αθηνά Κακούρη: «Η κομμένη κεφαλή», διηγήματα, Εστία 2001

Βιογραφικό

Γεννήθηκε τό 1928 στήν Πάτρα καί ἔζησε στήν Ἀθήνα, τήν Βιέννη καί τήν Φιλαδέλφεια τῆς Ἀμερικῆς. Ἐργάστηκε σέ ναυτικό πρακτορείο, σέ ἑταιρεία πετρελαιοειδων, στόν Ἐθνικό Ὀργανισμό Τουρισμού, καί ἐθελοντικά σέ διάφορα Σωματεία, ἐνῶ  δημοσίευε χρονογραφήματα, διηγήματα καί μεταφράσεις, συνεργαζομένη μέ διάφορα ἔντυπα καί Ἐκδοτικούς Οἴκους. Ὑπῆρξε ἐπί πολλά χρόνια  συντάκτις τοῦ περιοδικοῦ «Ταχυδρόμος», ὅπου δημοσιεύονταν τά ἀστυνομικά της διηγήματα στίς δεκαετίες τοῦ 1950 καί 1960. Αὐτά κυκλοφόρησαν τό 1974 σέ τόμο ἀπό τίς ἐκδόσεις Ἑρμῆς, καί ἐπανεκδόθηκαν ἀπό τό Βιβλιοπωλεῖον τῆς Ἑστίας σέ τρείς τόμους, τό 2001 καί τό 2003. Ἔχει γράψει ἐπίσης ἕνα μυθιστόρημα, Κυνηγός Φαντασμάτων (ἐκδόσεις  Πλειάς, 1976), τό ὁποῖον ἐπανεκδόθηκε ἀπό τό Βιβλιοπωλεῖον τῆς Ἑστίας τό 2007. Ἔχει ἀπό πολλοῦ στραφεῖ πρός τό ἱστορικό μυθιστόρημα, ἀλλά ἐξακολουθεῖ νά γράφει,  σποραδικά, ἀστυνομικά διηγήματα, συμμετέχοντας σέ συλλογικούς τόμους.

Περίληψη βιβλίου

Για τα αστυνομικά αυτά διηγήματα με το ανάλαφρο ύφος, το κέφι, τούς ζωηρούς διαλόγους, την ευθυμία και το μυστήριο ο Στρατής Τσίρκας έγραψε: Η μεγαλύτερη αρετή της Αθηνάς Κακούρη είναι ότι για κάθε διήγημα διαλέγει κι από ένα χώρο, ένα επάγγελμα ή ένα έθιμο, που όχι μόνο τα κατέχει και τα περιγράφει σωστά αλλά και κάνει την πλοκή να βγαίνει εντελώς φυσικά μέσα από τις ειδικές λεπτομέρειες της κάθε περίπτωσης. Δεν είναι επίσης λίγο το κατόρθωμα να κινήσει σ’ ελληνικό χώρο πρόσωπα του αστυνομικού διηγήματος πού συνηθίσαμε να βλέπουμε τυλιγμένα με τις ομίχλες της Δύσης (περ. Ταχυδρόμος, 23.11.63).

Αθηνά Κακούρη: «Οι κήποι του διαβόλου», διηγήματα, Εστία 2001

Βιογραφικό

Γεννήθηκε τό 1928 στήν Πάτρα καί ἔζησε στήν Ἀθήνα, τήν Βιέννη καί τήν Φιλαδέλφεια τῆς Ἀμερικῆς. Ἐργάστηκε σέ ναυτικό πρακτορείο, σέ ἑταιρεία πετρελαιοειδων, στόν Ἐθνικό Ὀργανισμό Τουρισμού, καί ἐθελοντικά σέ διάφορα Σωματεία, ἐνῶ  δημοσίευε χρονογραφήματα, διηγήματα καί μεταφράσεις, συνεργαζομένη μέ διάφορα ἔντυπα καί Ἐκδοτικούς Οἴκους. Ὑπῆρξε ἐπί πολλά χρόνια  συντάκτις τοῦ περιοδικοῦ «Ταχυδρόμος», ὅπου δημοσιεύονταν τά ἀστυνομικά της διηγήματα στίς δεκαετίες τοῦ 1950 καί 1960. Αὐτά κυκλοφόρησαν τό 1974 σέ τόμο ἀπό τίς ἐκδόσεις Ἑρμῆς, καί ἐπανεκδόθηκαν ἀπό τό Βιβλιοπωλεῖον τῆς Ἑστίας σέ τρείς τόμους, τό 2001 καί τό 2003. Ἔχει γράψει ἐπίσης ἕνα μυθιστόρημα, Κυνηγός Φαντασμάτων (ἐκδόσεις  Πλειάς, 1976), τό ὁποῖον ἐπανεκδόθηκε ἀπό τό Βιβλιοπωλεῖον τῆς Ἑστίας τό 2007. Ἔχει ἀπό πολλοῦ στραφεῖ πρός τό ἱστορικό μυθιστόρημα, ἀλλά ἐξακολουθεῖ νά γράφει,  σποραδικά, ἀστυνομικά διηγήματα, συμμετέχοντας σέ συλλογικούς τόμους.

Περίληψη βιβλίου

Για τα αστυνομικά αυτά διηγήματα με το ανάλαφρο ύφος, το κέφι, τούς ζωηρούς διαλόγους, την ευθυμία και το μυστήριο ο Στρατής Τσίρκας έγραψε: Η μεγαλύτερη αρετή της Αθηνάς Κακούρη είναι ότι για κάθε διήγημα διαλέγει κι από ένα χώρο, ένα επάγγελμα ή ένα έθιμο, που όχι μόνο τα κατέχει και τα περιγράφει σωστά αλλά και κάνει την πλοκή να βγαίνει εντελώς φυσικά μέσα από τις ειδικές λεπτομέρειες της κάθε περίπτωσης. Δεν είναι επίσης λίγο το κατόρθωμα να κινήσει σ’ ελληνικό χώρο πρόσωπα του αστυνομικού διηγήματος πού συνηθίσαμε να βλέπουμε τυλιγμένα με τις ομίχλες της Δύσης (περ. Ταχυδρόμος, 23.11.63).

Κατερίνα Καριζώνη: «Βαλς στην ομίχλη», Καστανιώτης 2001

Βιογραφικό

H Κατερίνα Καριζώνη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε οικονομικά και είναι διδάκτορας των Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ. Εργάστηκε επί δεκαπέντε χρόνια στην Εθνική Τράπεζα. Έχει εκδώσει μυθιστορήματα, ποιητικά βιβλία, καθώς και παιδικά.

Μυθιστορήματα: Ο άγγελός μου ήταν έκπτωτος (1997), Βαλς στην ομίχλη (2001), Τσάι με τον Καβάφη (2004), Mεγάλο Aλγέρι (2006).

Ποίηση: Πρωτοβρόχια (1969), Διαστάσεις (1971), Πινόκιο (1973), Αναπάντεχο καλοκαίρι (1978), Τσάι και μυθολογία (1985), Πανσέληνος στην οδό Φράγκων (1990), Τα παγώνια της Μονής Βλατάδων (1993), Ο ράφτης Ραντοσλάβ από το 1470 (2001), Το θηλυκό πρόσωπο της ποίησης στη Θεσσαλονίκη (ανθολογία, 2006), Ρεσάλτο (2009).

Παιδικά: Χίλιες και μία νύχτες των Βαλκανίων (1990), Ο Σαίξπηρ σε 7+2 παραμύθια (1990), Η δίκη των παραμυθιών (1992), Το ταξίδι του αυτοκράτορα με το χαμένο πρόσωπο (1993), Παραμύθια από τις όπερες (1997), Το ταξίδι των παραμυθιών (1998), Μια φορά κι έναν καιρό σ’ ένα ξέφωτο του δάσους (2005), Ο μαγικός αυλός (2005).

Συνεργάζεται με διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά δημοσιεύοντας κριτικά σημειώματα, δοκίμια και λογοτεχνικά κείμενα. Έχει τιμηθεί με το Α’ Βραβείο του Κύκλου Παιδικού Βιβλίου το 1992 για το βιβλίο της Χίλιες και μία νύχτες των Βαλκανίων. Κείμενα και ποιήματά της μεταφράστηκαν στις βαλκανικές γλώσσες, στα γερμανικά, τα αγγλικά και τα πολωνικά. Ποίησή της, επίσης, μελοποιήθηκε από τον Μιχάλη Γρηγορίου και ερμηνεύτηκε από τη Σαββίνα Γιαννάτου. Είναι μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης.

Περίληψη βιβλίου

Τί σχέση έχει η Γκόθαμ Σίτυ με τη Θεσσαλονίκη του 19ου αιώνα; Πώς μπορεί κανείς να δραπετεύσει στο χρόνο; Αν είχαμε ξαναζήσει εκατό χρόνια πριν, ποιοι θα ήμασταν; Αυτά και άλλα θαυμαστά ερωτήματα καλείται ν’ απαντήσει η ηρωίδα του μυθιστορήματος, όταν το αρχείο όπου δουλεύει πιάνει φωτιά. Για να γλυτώσει, πηδάει μέσα σε μια παλιά εφημερίδα και καταφεύγει στη Θεσσαλονίκη του 1899. Εκεί ερωτεύεται έναν Αυστριακό ψυχίατρο και έμπορο οπίου και εμπλέκεται σε μια υπόθεση φόνου. Οι δύο ήρωες περιπλανιούνται στην πολυεθνική πόλη, που ζει τη διάλυση της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Μακεδονικός αγώνας, Νεότουρκοι, δερβισικά τάγματα, μυστικές υπηρεσίες, αλλά και έρωτες, εγκλήματα, δολοπλοκίες και επιδημίες είναι τα υλικά που συνθέτουν την καθημερινή ζωή στην ομιχλώδη και αινιγματική Θεσσαλονίκη. Οι ήρωες χορεύουν ένα βαλς στην ομίχλη με τα προσωπικά τους φαντάσματα, αλλά με το φάντασμα της χαμένης πόλης. Παραμένουν επιμελώς κρυμμένοι κάτω απ’ τις μάσκες τους, για να αποκαλυφθούν στο τέλος αιφνιδιαστικά και να ξαναβρεθούν με καινούργια πρόσωπα στον αιώνα τους. Το Βαλς στην ομίχλη είναι ένα οδοιπορικό στη Θεσσαλονίκη του προηγούμενου αιώνα, που αναδίδει τη νωχελική ατμόσφαιρα των ανατολίτικων παραμυθιών όσο και το άρωμα των παλιών αστυνομικών μυθιστορημάτων.

Πέτρος Μαρτινίδης: «Παιχνίδια μνήμης», Νεφέλη 2001

Βιογραφικό

Ο Πέτρος Μαρτινίδης διδάσκει θεωρία και κριτική της αρχιτεκτονικής και σχεδιασμό θεατρικών χώρων στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ. Έχει επίσης διδάξει, για πολλά εξάμηνα, στα Τμήματα Εικαστικών και Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών καθώς και στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του ίδιου πανεπιστημίου. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1998 με το αστυνομικό μυθιστόρημα «Κατά συρροήν». Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα «Σε περίπτωση πυρκαϊάς», 1999, «Παιχνίδια μνήμης», 2001, «Δεύτερη φορά νεκρός», 2002, «Μοιραίοι αντικατοπτρισμοί», 2003, «Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία», 2005, «Ο θεός φυλάει τους άθεους», 2006 -όλα αστυνομικής πλοκής. Άλλα βιβλία του είναι: «Σημειολογία των αντιλήψεων και των θεωριών για την αρχιτεκτονική» (Τ.Ε.Ε. 1979), «Συνηγορία της παραλογοτεχνίας» (Πολύτυπο 1982·συμπληρωμένη έκδοση, Υποδομή 1994), «Οι λέξεις στην αρχιτεκτονική και την επιστημονική σκέψη» (Σμίλη, 1990), «Κόμικς, τέχνη και τεχνικές της εικονογράφησης» (Α.Σ.Ε. 1990, επανέκδοση 1991), «Η υψηλή τέχνη της απελπισίας: γύρω από τον ισοβίτη του Αρκά» (Ύψιλον, 1992), «Μεσιτείες του ορατού» (Νεφέλη, 1997), «Μεταμορφώσεις του θεατρικού χώρου» (Νεφέλη, 1999), κ.ά.

Περίληψη βιβλίου

Ένα θύμα και τέσσερις ύποπτοι. Πέντε στο σύνολο άτομα και πέντε εκμυστηρεύσεις. Κάποιοι ψεύδονται ηθελημένα· τα ψεύδη άλλων οφείλονται εν μέρει, σε παιχνίδια μνήμης.

Καταγράφοντας τις διαδοχικές εκμυστηρεύσεις, ένας φυλακισμένος στον οποίο αρέσει να παίζει τον ντετέκτιβ μέσα απ’ τη φυλακή, αναλαμβάνει να διερευνήσει μια περίπτωση ατυχήματος που μοιάζει με φόνο. Μεταξύ μελοδραματικών παραληρημάτων κι «εκτοπλασματικών υλοποιήσεων», λογοτεχνικών παραπομπών και λαθραίων αρχαιολογικών ανασκαφών στην κεντρική Θεσσαλονίκη, η έρευνά του καταλήγει σε μιαν άλλη περίπτωση φόνου, που πάει να εμφανιστεί σαν ατύχημα.

Αργύρης Παυλιώτης: «Ολέθριος δεσμός», Νησίδες 2001

Βιογραφικό

Ο Αργύρης Παυλιώτης γεννήθηκε στο Ακραίφνιο της Βοιωτίας, ζει στη Θεσσαλονίκη και εργάστηκε στην ιδιωτική εκπαίδευση ως καθηγητής Φυσικός. Τώρα είναι συνταξιούχος.  Έχουν εκδοθεί δεκατρία λογοτεχνικά του βιβλία, από τα οποία τα οχτώ είναι αστυνομικά. Και συνεχίζει…

Περίληψη βιβλίου

Κατά τη διάρκεια της παράστασης του έργου Ολέθριος Δεσμός, στο θέατρο «Άνετον», ο παλαίμαχος ηθοποιός Δαίδαλος σκοτώνει με πιστόλι την νεαρή πρωταγωνίστρια Έλλη Ράχου. Ποιος άλλαξε το φυσίγγι; Η μακιγιέρ; Η κυρία Εκάβη, που η νεαρά την εξοβέλισε από την καρδιά του Δαίδαλου και από την δεσπόζουσα θέση στον θίασο; Ο νεαρός ηθοποιός Προβατάς, τυφλωμένος από ερωτικό πάθος; Ο λαθρομετανάστης άνθρωπος για όλες τις δουλειές; Ή μήπως ο αόρατος αλλά πάντα απειλητικός άγνωστος Χ;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: