Η αστυνομική λογοτεχνία και η «Απομίμηση» (Ιμιτασιόν)

του Κρίτωνα Σαλπιγκτή  Σαλπιγκτής Κρίτων (2)

Το 1990 ο Βαγγέλης Χεκίμογλου εκτιμούσε μ’ ένα κείμενο του, ως μάλλον απίθανο το ενδεχόμενο να υπάρξει μια μέρα ελληνική αστυνομική λογοτεχνία, καθώς όντως, μετά από τον θάνατο του Γιάννη Μαρή το 1979, είχε πέσει φυλλοξήρα.

Πού το βάσιζε αυτό; Στο ότι, σε μια χώρα, όπου λίγο-πολύ όλοι είμαστε γνωστοί, το έδαφος δεν προσφέρεται για απάτες, όπως, λόγου χάριν η πλαστοπροσωπία. Αλλά ούτε και για μία έντεχνη διαφυγή, είτε μετά από ένα έγκλημα ερωτικού -ενίοτε και βουκολικού τύπου- πάθους είτε μετά από ένα έγκλημα βασισμένο στον θιγμένο εγωισμό ή στην αντεκδίκηση – αυτά μόνον μας χαρακτήριζαν το 1990 – στο οργανωμένο έγκλημα ήμασταν ακόμη πίσω.

Έγραφε επίσης ότι ,στερούμαστε τα δύο προαπαιτούμενα μιας έντεχνης διαφυγής, με πρώτη την ψυχραιμία, την οποία δεν ξέρω εάν ο Χεκίμογλου επιμένει ακόμη ότι την εξασφαλίζει το αγγλικό φλέγμα των ηρώων της Άγκαθα Κρίστι – εάν κρίνω τουλάχιστον από το γεγονός ότι οι Σκωτσέζοι χθες, με το δημοψήφισμά τους, ικανότητα διαφυγής δεν επέδειξαν. Μας έβαζε επίσης μηδέν και στην οργανωτικότητα – την οποία πάντως δεν σύγκρινε με την γερμανική – ήταν νωρίς ακόμα για τέτοια κάλαντα.

Βαγγέλη Χεκίμογλου, 1990, ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΩΝ Η ελληνική αστυνομική λογοτεχνία_html_6b3f7b9b

Το συμπέρασμά του; Ότι η εισαγωγή μυθιστορημάτων αλλοδαπών συγγραφέων στην Ελλάδα δεν θα σταματούσε, διότι η εγχώρια παραγωγή δεν έμοιαζε ικανή να την φρενάρει. Με δυο λόγια, στο αστυνομικό κρινόμασταν άχρηστοι, χειρότεροι ακόμα κι από τους παραγωγούς του λαδιού, οι οποίοι, έστω κι αν αποτυγχάνουν να το μεταμφιέσουν σε ντελικατέσεν, τουλάχιστον καταφέρνουν να το εξαγάγουν. Εμείς ούτε να το εισαγάγουμε το αστυνομικό δεν ήμασταν ικανοί στον τόπο μας.

Σήμερα, με χαρά σας γνωστοποιώ ότι, από το 2010 υφίσταται η ΕΛΣΑΛ – η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας… της οποίας αποτελώ ένα από τα 25 ιδρυτικά μέλη… ενώ, με τις νέες εγγραφές, γίναμε 40 οι συγγραφείς της.

Οπότε μετά απ’ αυτήν τη σύντομη εισαγωγή, θα αποτίσω μ’ ένα διήγημά μου, φόρο τιμής στους συγγραφείς της αμερικανικής σχολής, οι οποίοι μας έμαθαν πώς παίζεται το παιχνίδι – διότι το έγκλημα, όπως γνωρίζετε, ανθεί πλέον άριστα και στον τόπο μας, όπως και στο δικό τους.

Το διήγημα λέγεται «Ιμιτασιόν ή Απομίμηση» επειδή είναι γραμμένο με την πόζα του νουάρ.

«Ιμιτασιόν ή Απομίμηση»

Καθόμουν και κοίταζα σαν χαζός την κοκκινομάλλα με τις χυμώδεις καμπύλες. Το διαμαντένιο κολιέ της άξιζε περισσότερο απ’ όσα είχα βγάλει από τους πελάτες, που πέρασαν από το γραφείο ιδιωτικών ερευνών μου τα τελευταία δέκα πέντε χρόνια. Και το γούνινο παλτό της, φτιαγμένο από δέρμα λεοπάρδαλης, θα έφθανε για να ζήσω άνετα άλλα δύο, εάν το σκότωνα την επόμενη ώρα σε ενεχυροδανειστή,.

Πάνω στις φίνες κάλτσες της, που εφάρμοζαν τέλεια στα καλλίγραμμα πόδια της, έκαναν γκελ οι φωτεινές ανταύγειες της λάμπας του δρόμου, οι οποίες, χτυπώντας με στα μάτια, με ζάλιζαν ακόμα περισσότερο. Και το προκλητικό ντεκολτέ της, πιο αμαρτωλό κι από το γοητευτικό πρόσωπο της, μ’ άφηνε να διακρίνω σχεδόν όλο το κατάλευκο στήθος της.

Κάτω από άλλες περιστάσεις, η ιδέα και μόνο να είναι το άγγιγμά του αμαρτωλό, όπως ένα πανάκριβο μετάξι που λιώνει στο καζάνι της κόλασης, θα αναστάτωνε κάθε άντρα και θα τον έσπρωχνε να χιμήξει επάνω της, να την γραπώσει και να την ξεβρακώσει. Μόνον ένα ελάττωμα είχε αυτή η γυναίκα: ήταν νεκρή!

Έσκυψα να της κλείσω τα μάτια και, από καλύτερη οπτική γωνία πλέον, ζήτησα κατανόηση από τον κόσμο των νεκρών άδεια και πήρα άδεια από τη σημαία, για να ρίξω μια καλύτερη ματιά στο βάθος του ντεκολτέ της -τώρα που οι ζώντες δεν μας βλέπανε. Με τέτοιο στήθος δεν θα ήτανε και λίγο το καύχημα, έστω και πριν να την μαζέψουν, να περνούσα στην ιστορία σαν ο τελευταίος ματάκιας της ξεσηκώστρας.

Jessica Rabbit

Ύστερα κινήθηκα προς τον τηλεφωνικό θάλαμο, στο απέναντι πεζοδρόμιο να καλέσω το Τμήμα. Δίπλωσα την πόρτα, μπήκα στο εσωτερικό του, σήκωσα το ακουστικό και με το δεξί χέρι έσπρωξα την κάρτα μου στη σχισμή. Σήκωσα ελαφρά το μπορ του Μπορσαλίνο και σχημάτισα τον αριθμό.

– Τρίτο Αστυνομικό Τμήμα του Λος Άντζελες. Λέγετε.

– Πήρα να σας αναφέρω έναν φόνο.

Στοοοοοοπ !

Η φωνή του σκηνοθέτη μού τρύπησε τα τύμπανα. Σε χαμηλότερο τόνο, αμέσως μετά, συνέχισε:

– Τέλος το γύρισμα για σήμερα. Αύριο πρωί, στις 10:00 η ώρα, συνεχίζουμε.

Η ‘Ελεν σηκώθηκε από το πάτωμα, έστρωσε πρόχειρα τον στηθόδεσμό της και ρίχνοντάς μου μία προκλητική ματιά, κινήθηκε προς το καμαρίνια.

Ήταν πρωταγωνίστρια, όταν εγώ ακόμα έκανα τα πάντα για να κερδίσω έναν μικρό ρόλο. Την έβλεπα τότε στο πανί και ταραζόμουν. Πολλές φορές κλειδώθηκα για χάρη της στη βρώμικη τουαλέτα μου για να την χαρώ. Φάτε μάτια ψάρια και κοιλιά περίδρομο τότε.

Έβγαλα την καμπαρντίνα και το καπέλο, τα άφησα στα χέρια της ενδυματολόγου και κινήθηκα προς το καμαρίνι μου. Το δικό μου και το δικό της, ως καμαρίνια πρωταγωνιστών, ήταν ξεχωριστά απ’ των άλλων ηθοποιών. Είχε αφήσει την πόρτα της ανοιχτή. Φως φανάρι ότι, περίμενε να περάσω.

Το ντεκολτέ της αυτή τη φορά δεν χρειαζόταν να βγάλει τα μισά στη φόρα για να με προκαλέσει. Το σουτιέν της ήτανε πεταμένο στο πάτωμα και χωρίς τις μπαλένες του, το στήθος της, τελείως κρεμασμένα, με κοιτούσε κατάφατσα. Μου χαμογέλασε κι ύστερα έγλυψε με τη γλώσσα το πάνω χείλι της. Τράβηξα τα μάτια μου από το πρόσωπό της και είδα παραδίπλα, σ’ ένα κεφάλι κούκλας, την κόκκινη περούκα της. Σ΄ αυτήν μάλιστα! Εκεί υπήρχε πάντα μια λάμψη, ικανή να με ταράξει τόσο δα. Αλλά η Έλεν, όπως είχε καταντήσει, δεν παιρνόταν ούτε με σφαίρες.

* Διαβάστηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 2014, πρώτη ημέρα του λογοτεχνικού τριημέρου «Παρά θιν αλός» του Δήμου Καλαμαριάς 2014 (σε διοργάνωση του Γιώργου Κορδομενίδη, εκδότη του περιοδικού ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ).

Advertisements

Ένα Σχόλιο to “Η αστυνομική λογοτεχνία και η «Απομίμηση» (Ιμιτασιόν)”

  1. Άννα Ιορδανίδου Says:

    Κρίτων, είσαι σε καλό δρόμο!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: