Επιστημονικό Συνέδριο για την Αστυνομική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα

Μεταξύ 20 και 23 Μαρτίου του 2012, διοργανώθηκε από το δεύτερο αρχαιότερο πανεπιστήμιο της Ευρώπης, το Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα (Βόρεια Ισπανία), το 8ο Συνέδριο Νουαρ Μυθιστορήματος και Κινηματογράφου, με τίτλο Ιστορία, Μνήμη και Κοινωνία στο νουαρ. Οργανωτές είναι ο Àlex Martín Escribà κι ο Javier Sánchez Zapatero, καθηγητές και ερευνητές στο πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα, με πλούσιο εκδοτικό έργο γύρω από το θέμα.

Το συνέδριο έχει αποκτήσει μεγάλη φήμη και συγκεντρώνει εισηγητές από διαφορετικά γνωστικά πεδία και διάφορα πανεπιστήμια του κόσμου, καθώς και συγγραφείς, κινηματογραφιστές, βιβλιόφιλους, εκδότες και εραστές του νουάρ και του αστυνομικού γενικότερα.

Οι εισηγήσεις μοιράστηκαν σε τρεις αίθουσες, εκείνη της κινηματογραφικής λέσχης της πόλης, την Aula Magna της Φιλολογίας και ακόμη μια της Σχολής Διερμηνείας και Μετάφρασης. Υπήρξαν θεματικές κατηγορίες: Κόμικ νουάρ, Ιστορία, Μνήμη και πραγματικότητα στο νουαρ, Ιταλικό giallo και βόρειο νουάρ (σκανδιναυικό),  Ισπανικό νουάρ, Ιβηροαμερικάνικο neopolicial, Το σινεμά νουάρ περνάει στην τηλεόραση, Κινηματογράφος νουάρ, καθώς και Γαλλική και Ελληνική λογοτεχνία.

Σ’ ότι αφορά την ελληνική συμμετοχή και παρουσία, υπήρξαν δύο σχετικές εισηγήσεις: μια από την Esther Navio (Πανεπιστήμιο Complutense de Madrid) με τίτλο «Η Ελλάδα του Κώστα Χαρίτου: κοινωνιολογικά κλειδιά στη σειρά του Πέτρου Μάρκαρη» και μία από τη Μαρία Παλαιολόγου (Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα), για τη νουβέλλα του Κώστα Καλφόπουλου Καφέ Λούκατς. Budapest Noir («124 σελίδες απόλυτης καινοτομίας»,  ενώ αισθητή ήταν και η συμμετοχή του καθηγητή του Πανεπιστημίου της Σαλαμάνκα Anastasio Kanaris de Juan, ως συντονιστή σε ένα από τα πάνελ, ο οποίος στο περσινό συνέδριο είχε μιλήσει για τους προδρόμους και το παρόν της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας (περισσότερες πληροφορίες εδώ: http://www.congresone-gro.com/programa/literatura-fran-cesa-y-griega/)

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πάνελ ήταν αυτό της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου, με τον τίτλο Το φιλμ νουάρ περνάει στην τηλεόραση, όπου αναλύθηκε από τη σκοπιά της θεωρίας του αστυνομικού η τηλεοπτική σειρά Los Soprano από τον Luis Veres (Πανεπιστημίο της Βαλένθια), αντιπαραβλήθηκαν οι τηλεοπτικές σειρές Los misterios de Laura και Homicidios, από την Maria Marcos Ramos (Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα) και εξετάστηκαν οι προϋποθέσεις και οι λόγοι του βαθμού αποδοχής της κάθε μιας, εντοπίστηκε από τον Miguel Amores Fuster (Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα) η σφραγίδα της δημοσιογραφικής γραφής στη σειρά «The Wire» και ανιχνεύθηκαν, από την Judith Helvia García Martín (Πανεπιστήμιο Pontificia de Salamanca), τα μουσικά στερεότυπα του φιλμ νουάρ.

Η συνάντηση είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, τόσο επειδή εκτέθηκαν οι απόψεις ακαδημαϊκών, θεωρητικών του αστυνομικού μυθιστορήματος, κινηματο-γράφου και άλλων μορφών καλλιτεχνικής δημιουργίας, όσο και επειδή φιλοξενήθηκαν συζητήσεις με δημιουργούς, συγγραφείς, κομίστες και κινηματογραφιστές, και προβολές ταινιών. Παράλληλα, οργανώθηκαν και κάποιες βραδιές συνάντησης μετά το πέρας των συνεδριών, όπου δόθηκε η ευκαιρία στους συντελεστές και συμμετέχοντες να χαλαρώσουν και να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες.

Όπως πάντα, οι πιο αξιόλογες από τις εισηγήσεις θα συμπεριληφθούν σε έναν τόμο, με εισαγωγικό σημείωμα των διοργανωτών. Λεπτομέρειες για το συνέδριο, τους διοργανωτές, περιλήψεις εισηγήσεων, καθώς και άλλες σχετικές πληροφορίες μπορεί κανείς να βρει στην ηλεκτρονική  διεύθυνση: http://www.congresonegro.com

Μαρία Παλαιολόγου

Advertisements

2 Σχόλια to “Επιστημονικό Συνέδριο για την Αστυνομική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα”

  1. Γιάννης Ράγκος Says:

    Συμφωνώ απολύτως για το «Καφέ Λούκατς». Και με την ευκαιρία, επανέρχομαι στην ανάγκη εξωστρέφιεας των συγγραφέων και της ΕΛΣΑΛ. Η ελληνική αστυνομική λογοτεχνία (ή λογοτεχνία της παράβασης, για να μην…ξεχνιόματε) μπορεί να γίνει «διεθνής», έστω και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη «δυσκολία» της γλώσσας -κατά τη γνώμη μου, δεν υπολείπεται σε τίποτα σε σύγκριση με τη λογοτεχνία άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Εύγε, Κώστα!

  2. Γιάννη, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, κάθε αναφορά σε μέλος της Λέσχης τιμά ταυτόχρονα τη Λέσχη, όμως το πρόβλημα είναι πιο πολύπλοκο, κι αφορά τις υποδομές και τις προϋποθέσεις για την προβολή της ελληνικής λογοτεχνίας γενικότερα, και ειδικά της αστυνομικής. Από τη μια η γνωστή ελληνική παθογένεια, σε κεντρικό, ενίοτε και εκδοτικό επίπεδο, από την άλλη οι ευρωπαϊκές αγκυλώσεις, όλα αυτά δυσκολεύουν σημαντικά (μαζί με το «γλωσσικό φράγμα») την προσπάθεια. Στην Ευρώπη ανακαλύψανε τη νεοελληνική αστυνομική λογοτεχνία χάρις στον Μάρκαρη, αλλά συνήθως μένουν εκεί. Μετά το 2001 και την Έκθεση Βιβλίου στη Φρανκφούρτη, η νεοελληνική λογοτεχνία καταποντίστηκε. Τώρα, κινδυνεύει να καταποντιστεί κι η χώρα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: